"Igra prestola" je praznik komercijalnog licemerja

Ako ste verni ljubitelj serije "Igra prestola" a čitali ste knjige Džordža Martina po kojima je nastala, može biti upitan vaš stav prema njima. Za početak, on svoj književni serijal još nije završio i serija se davno "odrodila" od književnog predloška. Može se reći da je postala ono nad čime su se Martin i obožavaoci njegovih knjiga zgražavali.

Oksfordski rečnik fanfiction, fanfikšn, fanovsku, obožavateljsku literaturu, ili još bolje "fanovsko delo", definiše kao delo čiji je autor ljubitelj tuđe knjige, TV serije ili filma, i koristi njihove likove kao svoje.

Definicija je pomalo nepotpuna jer je ključno da fanovsko delo ima uporište u omiljenom univerzumu i da je tim delom uložen trud da se postojeće priče prošire.

Svakako je uobijačeno da se likovi uzimaju kao noseći, ali to nije presudno bitno, mogu se javiti i novi likovi, a sudbine postojećih mogu biti i drugačije od zamisli originalnog autora.

Recimo da se fanovskim delima stvaraju paralelni svetovi u odnosu na već postojeći, autorov.

Kakve to ima veze sa serijom "Igra prestola"?

Pa pre svega u tome što se gornja definicija za sve posle pete sezone može primeniti i za ovaj "planetarni fenomen", ali i zato što nove sezone, pogotovo pred kraj završne za kojom vlada nezapamćeno interesovanje, imaju malo veze sa idejama književnog serijala Džordža Martina.

Toliko, da je Martin pre početka emitovanja osme sezone izjavio da ne zna kako će se serija završiti i da to nema veze sa onime što radi za roman "Vetrovi zime", pretposlednjem u serijalu, na koji se čeka već osam godina.

"Igra prestola" je unikatna po tome što se dogodilo da je ekranizacija jednog serijala u nastajanju "pretekla" radnju iz svog predloška.

Zbog toga je načinjeno solomonsko rešenje da serija nastavi da ide svojim tokom, dok Martinove ideje za poslednja dva romana i okončanje sage ostaju, manje ili više, misterija.

Sve to ne bi bio nikakav problem u doba opšte serijalizacije i dominacije isključivo najisplativijih projekata sa unapred zacrtanom ciljnom grupom, da  Džordž Martin do snimanja visokobudžetne serije nije bio jedan od najvećih protivnika fanovske literature, preteći tužbama svima koji bi se usudili da svoje ideje smeste u njegove zamišljene svetove i smatrajući takvu vrstu dela povredom autorskih prava.

Nažalost, u opštoj pomami za završnim epizodama, retko se čuju disonantni tonovi i reč koja bi ovo najbliže opisala, a to je - licemerje.

Skretanjem sa originalnog toka priče u visokobudžetni fanfikšn likovi iz književnog serijala polako poprimaju obrise likova očekivanih za TV serije.

Džordž Martin je dobro poznat po surovosti i nemilosrdnosti prema svojim junacima i to mu je bila jedna od najupečatljivijih karakteristika.

Martin je toliko odraz novog veka da se sa Tolkinom čija su dela imala utemeljenje u predanjima zapravo i ne može porediti - seks, brutalnosti i makijavelističko ponašanje aristokratije imaju ne samo osnove u istoriji, nego i u modernoj politici.

Međutim, upravo jedan od tih glavnih aduta biva oslabljen jednim drugim makijavelizmom, a to su zahtevi televizijskih producenata i publike, gde među ljubiteljima počinju da se javljaju sumnje da se scenario koriguje prema priželjkivanjima gledalaca.

Ne bi tu bilo ničega spornog da je reč o striktno televizijskoj seriji, ali nikad ne bi trebalo izgubiti iz vida da je "Igra prestola" svoj život započela kao književni serijal. I to vrlo kvalitetan.

I u vreme dok je serija pratila radnju iz romana bilo je jasno da je reč o vrlo ambicioznom, ako ne i nemogućem poduhvatu.

Romani su zasnovani na pažljivo izvajanim likovima, veoma komplikovanim, a samim tim i životnim, likovima koji od čitaoca zahtevaju punu pažnju da bi njihova dela i motivacije bili shvaćeni i prihvaćeni.

Televizijska serija je sasvim drugačiji medij i poseduje limitirane načine da lik u takvoj meri približe gledaocu.

Ograničenja televizijske serije kao medija od samog su starta pojednostavljivala Martinove junake i bilo je potrebno poznavati književni predložak za dublje razumevanje radnje.

S druge strane, televizijska publika mogla je da prati tok radnje, ali bivala je uskraćena za punu snagu Martinove mašte i sposobnosti da svoje likove izvaja.

S tim manjkavostima televizijska serija je opet sa delimičnim uspehom težište prebacivala na jednako komplikovan izmaštani svet.

Sa podizanjem budžeta, svi ti egzotični gradovi i ezoterična bića postajali su vizuelno raskošniji, ali mogli su samo donekle da dođu do suštine autorovih zamisli.

Samim tim, iz aspekta vernih gledalaca, nije tranzicija ka fanfikšnu bila tako bolna.

Ali ostaje sumnja da i pored sveg planetarnog uspeha, neka književna dela naprosto nije moguće na pravičan način ekranizovati.

Na kraju krajeva, kad govorimo o seriji, spominjemo njeno ime, "Igra prestola".

A zapravo je reč o naslovu prvog romana, dok se uglavnom zaboravlja da je naziv serijala "Pesma leda i vatre".

Možda tu negde i leži poenta, jer kada gledamo seriju, ne gledamo toliko "Pesmu leda i vatre", već - "Igru prestola".

broj komentara 14 pošalji komentar
(četvrtak, 23. maj 2019, 10:42) - anonymous [neregistrovani]

@Uf bre

Koliko god GoT bila zanimljiva serija i knjiga/e po kojoj je radjena, ne moze se nikako reci da je uhvatila smisao Tolkinovog dela. Zbog toga mi je dosta fascinantno da pratim i reakcije ljudi i neverovatno je koliko danas ljudi govore da razumeju Tolkina, a zapravo ga uopste nisu razumeli.To je najbolja slika i prilika koliko se drustvo danas po mnogim stvarima razlikuje od drustva ranije. Tolkin je uspeo bez trunke vulgarizma, da napravi uzbudljiva i zanimljiva dela, ali i dela koja nas uce i daju teziste na to sta je moral, sta je dobro a sta zlo, sta je pozrtvovanost, cast ali ne kroz neke jednostavne scene, vec kroz veoma dublje price. Sa druge strane, takav utisak ne sticem kod Martina, vec sticem da se vise radi o ovim stvarima ali kroz dosta suzeniji pogled koji se koncentrise na same likove, a ne na znacaj ovih stvari za njih. Kao da su te stvari eto, usputne, dok jr kod Tolkina bas to bila poenta - da nisu, da nekad i dobrocudni Hobiti mogu da izvojevaju pobedu nad zlom. Dok je kod GoT zapravo bitnija radnja i sam sukob, a ta dubina je zapravo veoma plitka i jednostavna. To je velika razlika zapravo, jer to nije duh Tolkinovog dela, vec samo nalicje. Ali, na stranu to, cim su dela i serija tako popularni, tesko da se moze reci da su losi. Naprotiv, po meni, dobri su, ali kilometrima daleko od Tolkinovih dela i trilogije Gospodara prstenova.

(utorak, 14. maj 2019, 16:45) - anonymous [neregistrovani]

got

Serija je zanimljiva kao sajam namestaja.

(ponedeljak, 13. maj 2019, 12:42) - Sersej [neregistrovani]

Uf bre

Ono što je učinio Džekson za Gospodare prstenova je remek-delo u odnosu na ovo što su Tupan i Glupan uradili sa Pesmom leđa i vatre.Dvа nesposobnjakovića, ali nije ni bitno.Koliko god su mi smetalo izbačene stvari i likovi iz GP, trilogija je uhvatila smisao tolkinovog dela, promašujući usputne stanice ali dovodeći nas do krajnjeg cilja.Ovo što rade Tupan i Glupan je ulizivanje debilku koji gleda seriju jer je gledaju svi, jer je zabavna i to je ok, ali onda treba da očekuju kritiku koju zaslužuju.Promašili su mnoge stanice, a toliko smo daleko od cilja i smisla da nema nade da ćemo tamo stići.Sramota!

(ponedeljak, 13. maj 2019, 08:42) - anonymous [neregistrovani]

Ne gledam ovu seriju

Nisam neki strucnjak, nidam ni knjige citao.
Jedino sam prelistao par verzija u stripu i shvatio da to nije za mene.
Ko voli nek izvoli.
Jedino me nervira sto to "mora" da se voli, kao fudbal, Star Wars, sve odreda Diznijeve animacije i slicno.
Nista se ne mora, pogotovo ne plitka fantastika.

(nedelja, 12. maj 2019, 23:51) - anonymous [neregistrovani]

Šta je tu licemerno?

Stiče se utisak da je autor ovog teksta ljut što je serija i dalje popularna, iako ne prati knjigu. Kaže autor da je Martin za sve što bi koristilo svet iz njegovih knjiga bila povreda autorskih prava. Naravno da se tu misli "bez dozvole". A studio je tražio dozvolu i očigledno dao dovoljno dobru ponudu, koja ne mora da se vrti samo oko para. Nema tu baš ničeg ni spornog ni licemernog. Šta više, upravo je potvrda principa da knjige, odnosno priča i likovi, ne mogu da se koriste bez dozvole.

Što se ekranizacije tiče, radi se o dva veoma različita medija, pa je direktno prenošenje nemoguće. I naravno da će razni ljudi imati razne ideje o tome šta j i kako terbalo da se napravi. Ipak, ne treba zaboraviti da i Amerikanci, kao i mi, žive u kapitalizmu. Serija nije pravljena kao projekat Crvenog krsta, da bi neko izrazio poštovanje prema Martinu, ako ako još i zarade, super. Ne, pravljena je da bi zaradila para. S te strane, očigledno je uspela. Čak i uz jeftine trikove kao što je oa velika bitka u mrklom mraku, da se lakše maskiraju greške i manjkavosti. Osim toga, koliko je obožavalaca serije zaista čitalo knjige? Verovatno manje od 1 %. Oni koji prave seriju čak i znaju precizne podatke i čak i njih koriste u planiranju šta i kako. A za odstupanje od knjiga može da bude više razloga. Najmanje je problem adaptacije za drugi medij. Pre svega je sigurno veća zrada. No, tu je i Martin. Kada bi nove knjige bile iste kao serija, a izašle kasnije, još manje ljudi bi ih čitalo. Ovako, kad se zna da će knjige biti drugačije, daleko je veća verovatnoća da će obožavaoci serije pročitati barem te poslednje. Za njih će to biti kao nova sezona serije.

Sve u svemu, autor članka lamentuje nad nečim, ali ne zna ni sam nad čim. Sigurno je samo da želi da i drugi budu kivni na to što serija ne prati knjige.

(nedelja, 12. maj 2019, 21:10) - Dragan [neregistrovani]

Igra

Zasto odma tako negativno? Gledam seriju od prve sezone, poceo sam da je gledam jer je bila na vrhu liste najpopularnijih na sajtu na kome gledam serije odnosno nakon sto sam zbog toga odgledao trejler koji mi se svideo. Knjigu nisam procitao tako da mi odstupanja od nje ne smetaju, a seriju gledam i dalje, i to ne zato sto je u trendu, nego zato sto mi se i dalje svidja... A i cisto sumnjam da iko gleda seriju ili bilo sta drugo samo zato sto je u trendu, mora bar malo da ga zanima...

(nedelja, 12. maj 2019, 19:50) - Neša [neregistrovani]

Ah

Mnogobrojni sporovi između autora pisanih dela i "filmadžija" govore o jazu između njih. Filmska industrija se bavi profitom koga ozbiljnost u književnosti naruđava. Lagana zabava za poluobrazovan svet sa što više plitkih i efektnih detalja je srž Holivuda i Amerike. Oni gaje primitivnu publiku jer je ona korisnija od obrazovane.

(nedelja, 12. maj 2019, 16:48) - anonymous [neregistrovani]

bespotrebno cepidlačenje

U vezi sa serijom GoT, postavljaju se jednostavna pitanja: uživate li dok je gledate? Drži li vam pažnju? Zanima li vas šta će se dalje dogoditi? Ako je odgovor potvrdan, ne vidim zašto jednostavno ne biste gledali i uživali? Kome se više čitaju i sviđaju knjige - čitaće knjige.

(nedelja, 12. maj 2019, 14:24) - Bob [neregistrovani]

Ogromne razlike

Svako ko je citao knjigu Gospodar prstenova je video koliko se razlikuje od filma. Cak je doziveo i razocaranje. Isto tako je i sa igrom prestola.

(nedelja, 12. maj 2019, 13:48) - anonymous [neregistrovani]

trend

Oni koji i dalje tvrde da je serija fenomenalna su isti oni koji seriju gledaju zato sto je to trend, zato sto je popularna, a ne zbog njene genijalnosti koju je posedovala. Vec neko vreme serija je u padu, ali sada kad se kraj blizi, ovo je kriticno.