Čitaj mi!

Kupovna (ne)moć - šta najviše prazni novčanike?

Ukupan promet poljoprivrednih, šumarskih i ribarskih proizvoda u Srbiji - prema trenutnim cenama, pao je za 3,2% u četvrtom tromesečju 2022. u odnosu na isti period prethodne godine, objavio je Republički zavod za statistiku. Kako u praksi izgleda svakodnevna trka sa cenama - proveravale su kolege iz Pirota.

Kada se iz kućnog budžeta izdvoje stavke za hranu i račune, malo toga ostane za druge potrebe. I koliko god Piroćanci racionalno raspolagali novcem, nakon stalnih poskupljenja, kažu, nikakva računica ne pomaže:

"Za higijenu, i kupiš ono najosnovnije za hranu i to je to, nema drugo. Pratimo akcije, ovamo je higijena mnogo jeftinija. Pratimo sve. Odričemo se putovanja, bilo nekad".

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u proteklih godinu dana, životne namirnice poskupele su oko 25%, a mleko, mlečni proizvodi i jaja - čak 46%, a najmanje povrće, što potvrđuju i prodavci na zelenoj pijaci:

"Cene su uobičajene, salata 40, mladi luk 40, rotkvice isto, stigao je i mladi krastavac koji sada trenutno ima 300 dinara cenu. Zavisni troškovi koji utiču na cenu jednog proizvoda su uvećani skoro duplo u odnosu na ranije godine. Ali, mi sa tom cenom nismo konkurentni."

"Komšije više kupuju, a naši kada imaju para - kada bude penzija, plata..."

Nakon januara "najdužeg meseca", prošao je i februar "mesec sniženja" za šoping molove, ali ne i za butike i male trgovine.

"Ljudi prave liste prioriteta, i obuća - ne bih rekla da postaje luksuz, nego kupovina obuće postaje moranje. Znači, ranije se obuća kupovala na početku sezone, a sada se kupuje kada padne kiša ili sneg, što kazuje da će velike količine obuće ostati na zalihama ove godine", navodi Sonja Manoilov, vlasnica prodavnice obuće.

Uprkos poskupljenjima, dobra stvar je što su u Pirotu u poslednjih nekoliko godina otvoreni šoping centar i prodavnice nekoliko velikih trgovinskih lanaca, pa kupci imaju veći izbor i robe i cena.