Probijen tunel "Čortanovci" na budućoj brzoj pruzi

Ruski "RŽD internešnel" i domaći graditelji završili su, uprkos krizi izazvanoj koronavirusom, probijanje desne tunelske cevi tunela "Čortanovci" na budućoj brzoj pruzi od Stare Pazove do Novog Sada. Resorna ministarka Zorana Mihajlović zahvalila je svim radnicima koji su, kako je rekla, kao i zdravstveni radnici, vozači, prodavačice i prodavci, takođe heroji Srbije u danima epidemije.

Direktor "RŽD Internešnel" u Srbiji Mansurbek Sultanov, koji je prisustvovao probijanju tunela dugog oko 1,1 kilometar, najavio je da će cela deonica od Stare Pazove do Novog Sada biti završena u predviđenom roku, odnosno do novembra 2021. godine.

Nakon probijanja i poslednjeg kubika zemlje u desnoj tunelskoj cevi, radnici sa južnog portala su prošli kroz rupu i pozdravili se uz aplauz sa kolegama s druge strane.

Sultanov je istakao da je tunel probijen uprkos tome što se radi u otežanim uslovima zbog krize izvazvane koronavirusom i da je desna tunelska cev probijena i pre roka, s obzirom na to da je ranije bilo obećano Vladi Srbije da će to biti učinjeno polovinom aprila.

Deonicu Stara Pazova – Novi Sad grade "Ruske železnice" zajedno sa domaćim firmama u dužini od 40 kilometara i ona je deo buduće brze pruge od Beograda do Budimpešte koja će biti za brzine vozova do 200 kilometara na sat.

"Ja sam na početku radova na tunelu izjavio da će svi rokovi biti ispoštovani i mi sa investitorom i resornim ministarstvom i pod kontrolom dve vlade pratimo ovaj projekat. Današnje spajanje južnog i severnog portala tunela je stiglo pre roka", rekao je Sultanov.

Kako je rekao, probijanje leve tunelske cevi u Čortanovcima, dužine oko 1,1 kilometar, biće završeno u junu ove godine, što je u skladu sa predviđenim rokom.

Istakao je da se ta pruga kroz Srbiju nalazi na trasi železničkog Koridora 10, što je jedan od najvažnijih evropskih pravaca.

"Imamo danas 1.000 radnika angažovanih na ovom projektu obzira na sve okolnosti. Korona ne ometa radove, ali mi radimo poštujući sve propise i naredbe države Srbije", rekao je Sultanov.

Pročitao je pismo ambasadora Rusije Aleksandra Bocan-Harčenka koji izrazio veliko zadovoljstvo zbog završetka probijanja desne tunelske cevi i čestitao izvođačima i istakao da je to veoma važna etapa u realizaciji projekta.

"Van sumnje je da je to najvažnija faza izgradnje savremene železničke pruge Beograd–Budimpešta, koja će postati neodvojiv deo mreže brzih pruga u Evropi. Realizacija projekta će učiniti Srbiju jačom na infrastrukturnom planu, a naše narode još bližim", naveo je Bocan-Harčenko.

Slobodanka Katanić iz Infrastrukture železnice Srbije zahvalila je ruskim partnerima na uloženoj energiji i radu, što je razultiralo završetkom probijanja desne tunelske cevi.

Radovi su počeli u avgustu 2017. i sve se odvija onako kako je dogovoreno, rekla je Katanićeva.

"Izvođača nije sprečila epidemija koronavirusa da radi punim intenzitetom i na tome smo mu zahvalni", naglasila je Katanićeva.

Mihajlović: Hvala svim radnicima, i oni su heroji u danima epidemije

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović ističe da infrastruktura uprkos epidemiji koronavirusa ostaje važan pokretač privrede i razvoja Srbije.

"Probijanja tunela je važan trenutak na svakom projektu i uobičajenim okolnostima. Međutim, ako znamo da su Čortanovci jedno od najvećih infrastrukturnih gradilišta u Evropi, na kojem se uprkos epidemiji poštuju svi rokovi, to je rezultat na koji Srbija treba da bude ponosna. Hvala svim radnicima, koji su kao i zdravstveni radnici, vozači, prodavačice i prodavci, takođe heroji Srbije u danima epidemije. Zahvaljujući njima, Srbija ne samo što nije stala ni u najtežim okolnostima, već i nastavlja da gleda ka budućnosti", rekla je Mihajlovićeva.

Naglašava da je na celoj deonici od Stare Pazove do Novog Sada, od kada su na snazi mere države za suzbijanje epidemije koronavirusa, svakog dana bilo aktivno od oko 500 do skoro 1.000 radnika.

"Hvala 'Ruskim železnicama' na posvećenosti projektu, kao i na tome što posebno vode računa o zaštiti radnika u uslovima epidemije", navela je Mihajlovićeva.

Zahvalila je svim domaćim i stranim izvođačima koji su ispoštovali preporuku Ministarstva da se održi nivo aktivnosti na gradilištima, uz primenu svih mera suzbijanje zaraze predviđenih odlukama Vlade Srbije.

"Svih ovih dana naša najveća gradilišta u drumskoj i železničkoj infrastrukturi u Srbiji nisu stala i na njima je, u zavisnosti od vremenskih uslova, bilo između 1.500 i 2.300 radnika, a računajući i izgradnju stanova za snage bezbednosti, rehabilitaciju puteva i komunalnu infrastrukturu, i više od 3.500 radnika", kaže Mihajlovićeva.

"Infrastruktura će biti važna i u periodu posle pandemije, kad se budemo borili za viši privredni rast i zato nam je važno da kroz mere Vlade za pomoć privredi sačuvamo naše kompanije, kao što i kompanije treba da posebno vode računa o svojim radnicima, jer nas čeka veliki zajednički posao i kad prođe epidemija", istakla je Mihajlovićeva.

I predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović čestitao je na probijanju druge tunelske cevi u Čortanovcima.

"Ovo je veliki uspeh radnika, inženjera i svih drugih koji su doprineli da se u planiranim rokovima realizuje deo ovog važnog posla. Krajem naredne godine putovaćemo vozom do Beograda, našeg glavnog grada, za najviše 45 minuta, što će biti od ogromnog značaja za sve. Čestitam i Vladi Srbije na dobroj koordinaciji ove najveće i najzahtevnije investicije u Vojvodini, vredne gotovo 400 miliona dolara", poručio je Mirović. 

Deo pruge Beograd–Budimpešta 

Radovi na izgradnji tunela i vijadukta "Čortanovci" su deo projekta izgradnje deonice brze pruge Beograd–Budimpešta od Stare Pazove do Novog Sada, čija je dužina 40,4 kilometra.

Ukupna dužina obe tunelske cevi je 2.242,5 m, a danas je probijena desna cev, dužine 1.086,5 metara.

Trasa tunela prolazi kroz složene rudarsko-geološke uslove u vlažnom tlu, a sa stane severnog portala tunel izlazi u zonu klizišta u granicama nacionalnog parka Fruška gora.

Trenutna realizacija radova na tom objektu iznosi 86 odsto.

U okviru istog projekta, u toku je izgradnja i dvokolosečnog vijadukta "Čortanovci", dužine tri kilometra. Procenat realizacije radova na vijaduktu je 91 odsto.

Vrednost radova na izgradnji tunela i vijadukta "Čortanovci", koji se finansira iz kredita Ruske Federacije za modernizaciju srpske železnice, iznosi 337,6 miliona dolara.