Читај ми!

Тajланд – упориште светских компанија, производи више аутомобила од Италије и Велике Британије

Будистичка краљевина Тајланд у свету је позната по туризму и важи за земљу у развоју у којој има пуно сиромашних. Та држава, међутим, има врло просперитетну економију и снажну индустријску базу о којој се мало зна у Европи. Тајланд, на пример, производи више аутомобила од Италије и Велике Британије.

Краљевина Тајланд, упркос војној диктататури и бројним протестима последњих година, наставља да привлачи огромно интересовање најбољих страних компанија.

Престоница Бангкок тако је, на пример, регионално седиште највећег светског произвођача аутомобила "Тојоте", која одатле води пословање не само у чланицама организације земаља југоисточне Азије АСЕАН, већ и у државама јужне Азије - Индије, Пакистана и Бангладеша.

"Тојота" из Бангкока, заправо, покрива чак 20 земаља у којима је последњих година продавала преко милион возила, што је десетина укупне продаје тог јапанског гиганта у свету.

У редовним суловима у азијској краљевини која је у свету позната по туризму годишње се произведе близу два милиона возила, по чему је та земља од 70 милиона становника не само регионални лидер, већ и један од највећих светских произвођача.

Наиме, пре короне Тајланд је имао највећу аутомобилску индустрију у југоисточној Азији и 12. по обиму у свету, те годишње с производних линија избацивао више четвороточкаша од Италије, Велике Британије или Турске. Од 1,98 милиона возила произведених у земљи 2017. преко милион је било извезено.

У Тајланду су присутне све највеће светске компаније: од немачких "БМВ" и "Мерцедеса-Бенца", преко америчких "Џенерал Моторса" и "Форда", до јапанских произвођача "Тојота", "Хонда", "Мазда", "Мицубиши" и других. Земља производи или је производила делове и за потребе јужнокорејских, кинеских и аустралијских компанија.

Интересантно је да је аутомобилска индустрија друга највећа извозна грана у Тајланду, јер врх заузима продаја компјутера и компоненти за те машине.

У конкуренцији Сингапура, Тајланд за регионално седиште својих операција су узели и велике светске компаније из области телекомуникација, производње хране и енергетике, као што су "Хуавеј", "Несле" или "Ексон-Мобил".

Привлачност будистичке краљевине

Тајланд је страним компанијама привлачан не само због економских фактора као што су стимулативни пакети владе, јефтина радна снаге, велика популација (односно, тржиште) и централни географски положај у југоисточној Азији, већ и због доброг квалитета живота и удобности – престоница Бангкок има одличну мрежу банака, тржне центре и квалитетне клинике познате по међународном медицинском туризму, док земља у целини обилује културним атракцијама и великим природним лепотама.

Историјски гледано, Тајланд је остварио предност у односу на околне земље захваљујући томе што је у годинама после Другог светског рата избегао крваве грађанске и друге ратове, за разлику од суседног Вијетнама и Камбоџе, те као тврђава капитализма у региону релативно рано привукао јапанске и америчке инвестиције.

Поред поменуте две земље, велико разарање је доживео и суседни Лаос, који су током рата у Вијетнаму Американци годинама жестоко бомбардовали јер су у њему уточиште тражили северновијетнамски борци. Он је по завршетку тог сукоба, слично Вијетнаму, и сам постао комунистичка земља.

Јапанска "Тојота" прави око петину свих возила која се произведу у Тајланду, где раде буквално сви јапански ауто произвођачи, укључујући ту и оне мање као што су "Исузу" и "Субару". То није случајно, јер је спољни фактор који је знатно допринуо развоју тајландске аутомобилске индустрије управо тзв. "Плаза договор" из 1985. године, када је на тражење Вашингтона оборена вредност америчког долара у односу на друге важне светске валуте, као што су јапански јен и немачка марка.

Пошто се услед тога вредност јапанске валуте изненада удвостручила, компаније из Земље излазећег сунца су схватиле да сада имају пуно новца за улагање у иностранство, као и да су трошкови пословања у самом Јапану одједном постали знатно већи. То је довело до масовног измештања јапанске производње у иностранство крајем осамдесетих и почетком деведесетих, а значајан део те миграције је упио Тајланд.