Čitaj mi!

Jubilej bez slavljenika

Ovog vikenda Formula 1 slavi 1000. trku svojeg najčuvenijeg tima. Na to će nas između ostalog podsećati, osim divne burgundac crvene farbe za SF1000, u retro stilu pedesetih godina prošlog veka, i to što će sigurnosno vozilo svoju standardnu srebrnu boju zameniti za Ferari crvenu. Sasvim prikladno, trku ćemo gledati na stazi koja je u vlasništvu Skuderije, iako je svoju slavu stekla pre svega kao dom Moto GP-a. Ovako pažljivo pripremljena pozornica za proslavu velikog jubileja ipak neće ponuditi mnogo razloga za radost tifozima jer će se i ovog popodneva o ishodu pitati samo Mercedes i Red Bul.

I pre nego što me podsetite na dešavanja od pre nedelju dana, kada su se pomalo pitali i AlfaTauri, Meklaren i Rejsing Point, moramo se pomiriti sa činjenicom da je Monca bila tek onaj izuzetak koji služi samo da nas podseti da smo zaboravili koliko trkanje može da bude neizvesno. Dve takve trke zaredom bi nas već razmazile a Formula 1 se poslednjih godina svojski trudi da se to nikako ne dogodi, o čemu svedoči i juče izborena 9. uzastopna prva početna pozicija za Mercedes.

Hamilton je tako stigao do svoje 95. pobede na kvalifikacijama ali podatak koji uznemirava je da je 69 subotnjih trijumfa izvojevao u Mercedesu. Zašto? Pa zato što je sledeći na večnoj listi, Mihael Šumaher, u karijeri ukupno izborio 68 prvih početnih pozicija pa bi Hamilton i samo učinkom u Srebrnim strelama bio najbolji svih vremena. Naravno da Luis nije kriv za to što svoj posao radi tako dobro, ovo je tek još jedan surogat marker dominacije koju ekipa iz Breklija tako efikasno i surovo sprovodi od uvođenja hibridne tehnologije pogona.

Uz po dva Mercedesa i Red Bula u prva dva reda na početku današnje trke, ostaje pitanje šta možemo da očekujemo tokom 59 krugova Velike nagrade Toskane. Muđelo je 72. različita staza na kojoj se vozi Formula 1 i mada će vam vozači sipati hvalospeve na račun tečnog kruga koji sadrži samo srednje brze i brze krivine, pitanje je koliko je to dobro za trkanje. Da, ovo je izuzetno brz autodrom, G-sile će vozače staviti na ozbiljno iskušenje jer osim startno-ciljne ravnine u krugu za njih nema nikakvog predaha ali će bez mesta gde se naglo koči preticanje biti teško. Sa druge strane, na velikom delu staze odmah iza ivičnjaka vreba šljunak, što se i u slobodnim treninzima i na kvalifikacijama pokazalo dosta izazovno za veliki broj vozača pa nema sumnje da će tako biti i na trci. To znači da neće biti iznenađenje ako Bernd Majlender, ovoga puta u crvenom Mercedesu, još malo poveća svoj rekord od preko 700 krugova voženih ispred automobila Formule 1.

Zahvaljujući autohtonom genetskom kodu svih Njujievih automobila, na stazi sa brzim krivinama bi Verstapenov RB16 danas mogao da bude malo veći kamenčić u cipeli Trokrake zvezde što ostavlja jednu dozu neizvesnosti kada je ishod trke u pitanju. Tim pre što je razlika između jednog i dva odlaska na zamenu guma dosta delikatna pa će ekipe pažljivo tražiti balans između zadržavanja pozicije na stazi gde preticanje nije jednostavno i taktike koja omogućava brže krugove na svežim gumama.

U sledećem ešalonu će svoju priliku pokušati da izbori Lekler, čija peta pozicija na kvalifikacijama predstavlja i više nego što Ferari sa ovogodišnjim automobilom zaslužuje. To jeste još jedan pokazatelj talenta momka iz Monaka ali bojim se da će biti nedovoljno da se slavljenička ekipa pojavi kao protagonista na današnjoj trci, pogotovo što će na Šarlovu poziciju kidisati prošlim vikendom okuražena sredina tabele.

Nakon prilično ružnog načina na koji ga je Lorens Strol žrtvovao za priliku da u rebrendirani Aston Martin dovede Seba Fetela u centru pažnje će biti Serhio Peres. Meksikanac je sedam prethodnih godina bio vođa ekipe koja je bazirana u Silverstonu i najzaslužniji je za dva četvrta mesta u šampionatu konstruktora u vreme dok je timom gazdovao Vidžaj Malija. Posle blistavog početka karijere u Zauberu i ogromnog razočaranja u Meklarenu, Peres je pronašao svoje mesto kao vredni i pouzdani skupljač bodova u automobilima koji te bodove možda baš i nisu zasluživali. Daleko od toga da je ikada bio kalibar četvorostrukog šampiona sveta koji će ga zameniti, ali je i dalje značajno bolji vozač od Lansa Strola koji će svoje mesto zadržati samo iz prozaičnog razloga da je gazdin sin. Bez garantovanog mesta za sledeću godinu, Peres će se ponovo takmičiti sa nekadašnjim klupskim kolegom Hilkenbergom, ovoga puta van staze, u potrazi za iole konkurentnim automobilom. Za sada, kao izgledne opcije pojavljuju se samo Alfa Romeo i Has, mada ima i onih koji veruju da bi se za Meksikanca moglo pojaviti slobodno mesto čak i pod brendom koji vam daje krila.

Usled ovakvog raspleta, najverovatnije ćemo se konačno oprostiti od Kimija čija sentimentalna vrednost odavno nadmašuje ono što donosi na stazi. Flegmatični Finac nije jedini koji možda vozi svoju poslednju sezonu Formule 1 jer ni Đovinaci nije pokazao baš previše a za svoje mesto bi ozbiljno morao da se zabrine i dvojac iz Hasa a verovatno i Kvjat, čiji drugi dolazak je ostao u debeloj senci Gaslijevog kambeka. Ako ni zbog čega drugog, to je dobar razlog da obratimo pažnju i na dešavanja u donjoj trećini karavana gde će se u preostalih 9 trka - uključujući i današnju - voditi neke ogorčene borbe za opstanak u kraljevskoj kategoriji auto sporta.