Katalunja - Ahilova peta Formule 1

Ako izuzmemo lokalce i sve one koji imaju neki finansijski interes, teško je u svetu Formule 1 naći mnogo ljubitelja Katalunje. Vozačima je muka od beskrajnih krugova koje tu obrću svake zime, dok navijači ne preferiraju stazu na kojoj su preticanja bez veštačkih pomagala (čitaj DRS-a) nemoguća. Međutim, ovog vikenda stvari stoje malo drugačije i ishod trke u Barseloni bi mogao da ima dalekosežne posledice.

Za sve je, naravno, kriva prošla trka. Nemoguće se dogodilo, moćne Crne strele su se na Silverstonu nagutale prašine pa smo svi dobili neočekivani poklon. Nadu.

Pomisao da ova grozna korona-sezona ipak nije rešena i da nepobedivi šampioni izgleda imaju slabu tačku. Oni koji tvrde da se razumeju u delikatne zakone aerodinamike su brzo izašli sa teorijom koja uprošćeno zvuči otprilike ovako: kada je temperatura asfalta visoka, ogromno prianjanje koje generiše Mercedes postaje neizdrživo za zadnje gume.

Ako se pak pažljivim podešavanjem aero elemenata smanji opterećenje zadnjih guma, pritisak u brzim krivinama trpe prednje gume, a rezultat smo mogli da vidimo na prvoj ovogodišnjoj trci u Britaniji, kada je kukavičluk u boksu Red bula uskratio Verstapenu šansu za dvostruku pobedu na Ostrvu. Ergo - Trokrake zvezde imaju Ahilovu petu.

Jeftina alegorija, slažem se. Jer priča o najvećem grčkom junaku nije ni blizu tako jednostavna.

Heroj trojanskog rata, megdandžija koji je kopljem presudio moćnom Hektoru pa za njim na onaj svet poslao i Pentezileju, kraljicu Amazonki i kralja Memnona, samog zapovednika trojanske vojske i zatim svoju sudbinu dočekao u vidu Parisove strele koja je od svih mogućih mesta - doduše uz obilatu Apolonovu pomoć - završila baš u desnoj peti, onoj za koju je Ahila držala njegova poprilično luda majka Tetida dok ga je kao dete potapala u Stiks želeći da ga učini besmrtnim.

Ali, pošto se Ilijade danas ionako niko ne seća preskočićemo sve sporedne likove i preći ćemo na dajdžest verziju: ako je moćni Ahil isto tako moćni Mercedes onda je nesrećna peta večiti krivac, Pireli.

Zbog toga Katalunju ove godine iščekujemo kao nikad ranije. Staza na kojoj se tradicionalno otvara prolećni, evropski deo sezone ove godine će nas ugostiti u sred leta.

Uz visoku temperaturu asfalta koju obično nemamo na prolećnim Velikim nagradama Španije i krivine za koje znamo da predstavljaju izazov za Pireli dobićemo savršenu pozornicu za potvrdu ili potiranje teze o ranjivosti Trokrakih zvezda.

Ukoliko se ovog vikenda u brdima iznad Barselone ponovi scenario iz Britanije, Volf i ekipa će se češkati po glavi pošto tek slede Spa, Monca i Muđelo i dok stignemo do Sočija i nižih temperatura, šampionat bi mogao da izgleda značajno drugačije.

A nije da su gume jedini problem sa kojim se tim iz Breklija danas susreće.

Značajan udarac Mercedes će pretrpeti i u Belgiji, gde stupa na snagu novi propis koji je donela FIA: od trke u Ardenima, svaki tim će imati pravo da izabere samo jedan režim rada motora, koji mora biti isti i za kvalifikacije i za trku.

Kada izgube legendarni "party mode", kako ga je odavno krstio Hamilton, Mercedesi više neće biti tako nedodirljivi subotom kao što smo to prethodnih godina navikli, a to može biti samo dobro za šampionat.

Glavni problem je ipak nešto drugo. Nakon što je od trijumvirata Volf-Lauda-Lou - koji je stvorio ovu dominaciju bez presedana - u Brekliju ostao samo Toto, i pošto je šampionski tim u međuvremenu ostao i bez Endija Kauela, čoveka koji je razvio najbolji motor Formule 1, a koji je iznenada u junu rešio da „potraži novi izazov" negde drugde, poslednjih dana deluje da su i harizmatičnom Austrijancu dani odbrojani.

Ukoliko zaista ostanu bez Volfa, veliko je pitanje da li će uspeti da zadrže i Hamiltona, čiji ugovor ističe na kraju ove sezone i koji je jasno rekao da će Totova sudbina umnogome uticati i na njegovu odluku o ostanku u Mercedesu.

Što sve dodatno pojačava značaj današnje trke. Ukoliko se u Barseloni ne ispolje problemi sa Silverstona, šampionski brod koji se prošlog vikenda ozbiljno zaljuljao će povratiti preko potrebnu mirnoću što će sigurno pomoći da se odluke od dalekosežnog značaja za budućnost tima donesu hladne glave.

Ali, ako se ispostavi da Crne strele zaista imaju Ahilovu petu, svet Formule 1 bi vrlo brzo mogao da se okrene naglavačke.