Hungaroring, poslednja šansa da dobijemo šampionat?

Iako je sezona počela pre samo dve sedmice u nedelju nas čeka već treća trka, ali osećaj nije naročito dobar, štaviše, deluje kao da je sve već rešeno. Ne toliko zbog dve pobede koje su Mercedesi ugrabili u Austriji već zbog dominantnog načina na koji su to uradili. Ako ni u Mađarskoj ne budemo videli drugačiji ishod jedina preostala dilema će biti da li Botas može sprečiti Hamiltona da se po broju titula već ove godine izjednači sa nekad neprikosnovenim Šumaherom.

Slažem se, proglašavati šampiona posle samo dve održane trke nije baš najpromućurniji potez i u normalnim okolnostima bih sve koji se usude da na taj način promišljaju olako optužio za dunsteraj.

Ali ništa u šampionatu koju gledamo ove godine nije normalno pa za takvu ocenu i nije potrebna naročita hrabrost, argumenti koji govore u prilog naznačenom ishodu su jednostavno neumoljivi.

Dokaz broj 1: od uvođenja hibridnog pogona Mercedes je uspostavio dominaciju koja nikad ranije nije viđena u Formuli 1 a bez bitne promene pravila u 2020. godini teško je očekivati da će se taj pobednički niz prekinuti.

Da stvar po rivale bude gora, uz najmoćniji agregat, ekipa iz Breklija može da računa na ozbiljan kvalitet i u kokpitu i van njega, što ih danas čini teško dostižnim.

Dokaz broj 2: iz različitih razloga konkurencija je ove sezone slabija nego što je to bio slučaj u prethodnih nekoliko godina.

Ferari se muljanjem sa motorom sam isključio iz relevantnosti u ovogodišnjem šampionatu i jedino može da čeka 2021. godinu, dok Red Bul uprkos svoj genijalnosti Njujia (da li je jeres napisati da je već godinama Džejms Elison u stvari glavni inovator Formule 1?) i pohvalama na račun Hondena prve dve trke ni na suvom ni po kiši nije delovao kao tim koji će Toto Volfu zadavati neku naročitu glavobolju.

Pri tome, ako se ispostavi da ni na domaćoj stazi ni na Hungaroringu nisu u mogućnosti da se ozbiljno bore za pobede, očekivanja u sledeće tri runde (Silverston dva puta zaredom pa Katalunja), a pogotovo na dve trke koje slede (Spa i Monca) će biti vrlo skromna.

Ideja da bi neko treći mogao da se pojavi kao legitiman takmac je romantična ali neutemeljena u stvarnosti, čak i u slučaju ružičastog Mercedesa o čemu ćemo diskutovati koji red niže.

Dokaz broj 3: u ovoliko skraćenoj sezoni – do sada potvrđeno 10 trka, realno očekivanje je da će ih na kraju biti oko 15 – i sa zamrznutim razvojem agregata nije realno da bi posle dominantnog starta Mercedesa neko mogao iznenada da odskoči i odjednom počne da beleži rezultate koji bi ih ugrozili.

Da, Red Bul će se popraviti i kada konačno ovladaju novim automobilom zaostatak za Crnim strelama će se verovatno smanjiti ali će razlika u bodovima do tada biti prevelika za ozbiljan napad na titulu.

Za sve ostale ekipe ostaje borba za poneki podijum koji će biti raspoloživ usled mehaničkih kvarova, vozačkih grešaka ili kazni za dva vodeća tima.

Šta nam onda preostaje? Dve stvari – da se nadamo da će u Mađarskoj slika biti bitno drugačija od one koju smo gledali u Austriji ili da se do kraja godine zadovoljimo samo vinjetama koje svake godine obogaćuju živopisni svet Formule 1.

Pošto ovo prvo – oh, kako bih voleo da grešim – ne deluje naročito izgledno, hajde da vidimo šta nam druga opcija u ovom trenutku nudi.

Za početak, nije mali broj onih koji seire gledajući raspad u Maranelu. Najpoznatiji tim Formule 1 osim one uobičajene prepoznatljivosti po kojoj se izdvaja iz ostatka karavana – da je jedini učestvovao u svih 70 šampionata – ima još jednu, podjednako neuporedivu auru, avaj, negativnog predznaka.

Način na koji Skuderija troši šampionski talenat svojih pilota je toliko brutalan da deluje neverovatno. Samo u poslednjih 15 godina, Ferari je: Šumahera oterao u prevremenu penziju protiv njegove volje; Kimiju platio ozbiljan novac da ne vozi crveni automobil; sa Alonsom značajno pre isteka raskinuo ugovor, a sada Fetelu nije ni ponudio produženje.

Za to vreme, tim je osvojio jednu titulu (Raikonen, sada već davne 2007.), iako su vozači kojih su se tako olako odrekli šampionski pehar u svojim karijerama podizali čak 14 puta.

Ne morate biti ekspert za Formulu 1, ne morate čak ni nešto znati o sportu kao takvom da vam bude jasno da je nemoguće da takvi asovi nisu dovoljno dobri za jednu ekipu, pa makar se ta ekipa zvala i Ferari.

Druga slika koja boji ove dane je žalba koju je na dizajn Rejsing pointa uložio Reno. Već prvog dana zimskih testova u Barseloni ekipa Lorensa Strola je posprdno nazvana "Pink Mercedes" usled neverovatne sličnosti ovogodišnjeg roze modela sa prošlogodišnjim srebrnim.

Da, Rejsing point regularno kupuje delove od Mercedesa, ali Formula 1 je još uvek šampionat konstruktora i veliki deo automobila morate dizajnirati sami.

Reno smatra da će žalbom na dizajn usisnika za vazduh koji hlade kočnice (ali i gume, a značajno utiču i na aerodinamiku celog automobila) dokazati da je Rejsing Point imao uvid u Mercedesov dizajn što bi bio dovoljan dokaz da je automobil neregularan.

Ukoliko žalba ne bude usvojena dobićemo interesantan presedan koji će imati dalekosežne (ne nužno potpuno negativne) posledice na šampionat, a FIA je obećala da će odluku doneti pre Silverstona.

Ako kojim slučajem u Britaniju Mercedes stigne sa sve tri pobede na svom kontu bojim se da će ishod Renoove žalbe, i još gore, ceo šampionat, izgubiti smisao.

Za to neće biti kriva ni korona, a pogotovo ne ekipa iz Breklija pa svoje nezadovoljstvo moramo usmeriti ka nekom drugom. Ko će to biti je već stvar ličnog ukusa.