Dan kada je "kišni čovek" odjurio u legendu

Na današnji dan pre 26 godina, Formula 1 je ostala bez jednog od najboljih vozača u istoriji, a svet je plakao za velikim sportistom i još većim čovekom - Airtonom Senom.

Smrt Airtona Sene ni 26 godina kasnije ne ostavlja ravnodušim.

Svakog prvog maja, sportski svet se priseti i oda počast velikom šampionu i velikom čoveku, koji se, u punoj brzini tog kobnog dana u Imoli, odvezao u legendu.

Crni vikend koji je izmenio Formulu 1

Prvog dana kvalifikacija, Rubens Barikelo, tada vozač Džordana, doživeo je težak udes i prebačen je u bolnicu helikopterom.

Brazilac je dobro prošao - već sutradan se pojavio na sastanku, ali je trku propustio zbog polomljenog nosa i povređene ruke.

Drugog dana treninga, još jedan težak udes. Austrijanac Roland Ratzenberger nije imao sreće poput Barikela.

Austrijanac je udario u betonski zid pri brzini većoj od 300 km/č, prebačen je u bolnicu, ali nije imao šansu da preživi.

Dan trke. Sena kreće sa prve pozicije, ali već na startu trke došlo je do sudara Lamija i Lehta, pa je na stazu izašlo sigurnosno vozilo.

Trka je nastavljena u šestom krugu, a već u narednom Sena je izleteo sa staze u krivini Tamburelo i udario u zid.

Još je mogao puls da se oseti, izgubio je dosta krvi. Prebačen je u bolnicu, ali mu nije bilo spasa - mozak je prestao da funkcioniše onog trenutka kada je udario u zid.

Nakon crnog vikenda u Imoli, rukovodstvo Formule 1 je ozbiljno poradilo na sigurnosti vozača, a efekti donetih mera i odluka su očigledni.  

Ko je kriv za udes? 

Najprisutnije mišljenje jeste da je otkazala letva volana, što je i zaključak istrage.

Međutim, nisu svi uvereni u zvaničnu verziju.

Neki misle da su krive gume koje su izgubile pritisak nakon šest sporih krugova iza sigurnosnog vozila (koje je uvedeno godinu dana ranije a na trci u Imoli je korišćeno tek treći put).

Saslušani su brojni svedoci i vozači, a tadašnji Senin klupski kolega, Dejmon Hil, nije verovao u zvaničnu teoriju, već je rekao da je najrealniji razlog - greška vozača.

Legenda o "kišnom čoveku"

Sena je u Formuli 1 debitovao 1984. godine, a pažnju je privukao već u prvoj sezoni, na trci u Monaku.

Po ogromnoj kiši, Sena je bio brži od Alana Prosta i bio za petama Nikiju Laudi, kada je trka prekinuta zbog potopa.

"Kišni čovek", kako su ga zvali, tri puta je bio prvak Formule 1.

Vozio je 161 trku, od čega je 41 put bio najbrži i 39 puta bio na postolju.

Njegovo rivalstvo sa Alanom Prostom je jedno od najvećih u istoriji sporta, ali o kakvom talentu i kakvom vozaču je reč, najbolje je opisao i sam Prost.

"Ako me pitate ko je najbolji vozač protiv kojeg sam se takmičio, reći ću - Sena, daleko ispred ostalih... Kakve god da smo probleme imali, oni nikada nisu mogli da utiču na naše međusobno poštovanje", napsao je Prost nakon Senine smrti. 

Doktor Džekil i gospodin Hajd 

Sena je važio za beskompromisnog vozača.

Želeo je pobedu i nije se obazirao protiv koga se trka, nije bilo previše taktiziranja (koliko je to moguće u Formuli 1) - želeo je da bude najbrži po svaku cenu.

Međutim, van staze, kada se motor ugasi i ohladi - sušta suprotnost nemilosrdnom takmičaru.

Pobožan čovek, blage naravi, koji je mnogo radio kako bi pomogao onima kojima je pomoć bila potrebna.

"Bogati više ne mogu da žive na ostrvu okruženi morem siromaštva. Mi svi dišemo isti vazduh... Ljudi moraju imati šansu, bar osnovnu šansu... Šansu za obrazovanjem, hranom, medicinskom negom. Kada vidite decu na ulici koja jedva preživljavaju, shvatite da morate nešto učiniti. Nikada nećete moći da promenite svet sami. Ali možete promeniti delić", govorio je Sena.

Zbog njegove smrti, u Brazilu je proglašena trodnevna nacionalna žalost, a na sahrani, Senu je u legendu ispratilo tri miliona ljudi.

Kako je Komi spasao život i šta je pronađeno u njegovom bolidu

Dve priče sasvim dovoljno govore o tome kakav je čovek bio Brazilac.

Prva je sa treninga u Belgiji 1992. godine.

Erik Koma je doživeo tešku nesreću, a Sena je nailazio.

Koma nije bio pri svesti, ali mu je noga ostala na papučici za gas. 

"Motor je radio. Sena je stao, dotrčao do mog bolida i ugasio motor. Postojala je šansa da bolid eksplodira zbog curenja benzina. Ko zna šta bi se dogodilo da je došlo do vatre", rekao je Koma. 

Sena je ugasio motor, a onda držao glavu Francuzu dok doktori nisu stigli.

Mnogi, pa i sam Koma, veruju da mu je Sena tim potezom spasao život.

Druga je iz Imole, nakon smrti - u njegovom smrskanom bolidu pronađena je zastava Austrije, koju je, nakon trke, želeo da razvije u čast Rolanda Ratzenbergera.