Читај ми!

Јубилеј без слављеника

Овог викенда Формула 1 слави 1000. трку својег најчувенијег тима. На то ће нас између осталог подсећати, осим дивне бургундац црвене фарбе за SF1000, у ретро стилу педесетих година прошлог века, и то што ће сигурносно возило своју стандардну сребрну боју заменити за Ферари црвену. Сасвим прикладно, трку ћемо гледати на стази која је у власништву Скудерије, иако је своју славу стекла пре свега као дом Мото ГП-а. Овако пажљиво припремљена позорница за прославу великог јубилеја ипак неће понудити много разлога за радост тифозима јер ће се и овог поподнева о исходу питати само Мерцедес и Ред Бул.

И пре него што ме подсетите на дешавања од пре недељу дана, када су се помало питали и АлфаТаури, Мекларен и Рејсинг Поинт, морамо се помирити са чињеницом да је Монца била тек онај изузетак који служи само да нас подсети да смо заборавили колико тркање може да буде неизвесно. Две такве трке заредом би нас већ размазиле а Формула 1 се последњих година својски труди да се то никако не догоди, о чему сведочи и јуче изборена 9. узастопна прва почетна позиција за Мерцедес.

Хамилтон је тако стигао до своје 95. победе на квалификацијама али податак који узнемирава је да је 69 суботњих тријумфа извојевао у Мерцедесу. Зашто? Па зато што је следећи на вечној листи, Михаел Шумахер, у каријери укупно изборио 68 првих почетних позиција па би Хамилтон и само учинком у Сребрним стрелама био најбољи свих времена. Наравно да Луис није крив за то што свој посао ради тако добро, ово је тек још један сурогат маркер доминације коју екипа из Бреклија тако ефикасно и сурово спроводи од увођења хибридне технологије погона.

Уз по два Мерцедеса и Ред Була у прва два реда на почетку данашње трке, остаје питање шта можемо да очекујемо током 59 кругова Велике награде Тоскане. Муђело је 72. различита стаза на којој се вози Формула 1 и мада ће вам возачи сипати хвалоспеве на рачун течног круга који садржи само средње брзе и брзе кривине, питање је колико је то добро за тркање. Да, ово је изузетно брз аутодром, Г-силе ће возаче ставити на озбиљно искушење јер осим стартно-циљне равнине у кругу за њих нема никаквог предаха али ће без места где се нагло кочи претицање бити тешко. Са друге стране, на великом делу стазе одмах иза ивичњака вреба шљунак, што се и у слободним тренинзима и на квалификацијама показало доста изазовно за велики број возача па нема сумње да ће тако бити и на трци. То значи да неће бити изненађење ако Бернд Мајлендер, овога пута у црвеном Мерцедесу, још мало повећа свој рекорд од преко 700 кругова вожених испред аутомобила Формуле 1.

Захваљујући аутохтоном генетском коду свих Њујиевих аутомобила, на стази са брзим кривинама би Верстапенов RB16 данас могао да буде мало већи каменчић у ципели Трокраке звезде што оставља једну дозу неизвесности када је исход трке у питању. Тим пре што је разлика између једног и два одласка на замену гума доста деликатна па ће екипе пажљиво тражити баланс између задржавања позиције на стази где претицање није једноставно и тактике која омогућава брже кругове на свежим гумама.

У следећем ешалону ће своју прилику покушати да избори Леклер, чија пета позиција на квалификацијама представља и више него што Ферари са овогодишњим аутомобилом заслужује. То јесте још један показатељ талента момка из Монака али бојим се да ће бити недовољно да се слављеничка екипа појави као протагониста на данашњој трци, поготово што ће на Шарлову позицију кидисати прошлим викендом окуражена средина табеле.

Након прилично ружног начина на који га је Лоренс Строл жртвовао за прилику да у ребрендирани Астон Мартин доведе Себа Фетела у центру пажње ће бити Серхио Перес. Мексиканац је седам претходних година био вођа екипе која је базирана у Силверстону и најзаслужнији је за два четврта места у шампионату конструктора у време док је тимом газдовао Виџај Малија. После блиставог почетка каријере у Зауберу и огромног разочарања у Мекларену, Перес је пронашао своје место као вредни и поуздани скупљач бодова у аутомобилима који те бодове можда баш и нису заслуживали. Далеко од тога да је икада био калибар четвороструког шампиона света који ће га заменити, али је и даље значајно бољи возач од Ланса Строла који ће своје место задржати само из прозаичног разлога да је газдин син. Без гарантованог места за следећу годину, Перес ће се поново такмичити са некадашњим клупским колегом Хилкенбергом, овога пута ван стазе, у потрази за иоле конкурентним аутомобилом. За сада, као изгледне опције појављују се само Алфа Ромео и Хас, мада има и оних који верују да би се за Мексиканца могло појавити слободно место чак и под брендом који вам даје крила.

Услед оваквог расплета, највероватније ћемо се коначно опростити од Кимија чија сентиментална вредност одавно надмашује оно што доноси на стази. Флегматични Финац није једини који можда вози своју последњу сезону Формуле 1 јер ни Ђовинаци није показао баш превише а за своје место би озбиљно морао да се забрине и двојац из Хаса а вероватно и Квјат, чији други долазак је остао у дебелој сенци Гаслијевог камбека. Ако ни због чега другог, то је добар разлог да обратимо пажњу и на дешавања у доњој трећини каравана где ће се у преосталих 9 трка - укључујући и данашњу - водити неке огорчене борбе за опстанак у краљевској категорији ауто спорта.