Мађарска: Класичну наставу заменила дигитална комуникација

Због епидемије коронавируса, ученици и студенти у Мађарској наставу прате "на даљину", у својим домовима. Нов начин рада ових дана се примењује и у Српској школи "Никола Тесла" у Будимпешти. Епидемија је утицала да и остале наше установе промене досадашњи систем рада и прилагоде се мерама Владе Мађарске, уведеним 13. марта ове године.

Српска основна школа и гимназија „Никола Тесла" у Будимпешти је, у складу са мерама мађарске Владе ради заштите од вируса корина, затворила своја врата за ученике и упутила их на дигиталну наставу. У веома кратком периоду, др Јованка Ластић, директорка ове установе је, у сарадњи са својим колегама, осмислила начин да се часови не изгубе, односно да се школска година успешно приведе крају.

 

Како сазнајемо од директорке Ластић, постоји могућност коришћења два система. Један је "Е-Kreta", систем који је Мађарска Влада још пре неколико година почела да развија и уводи у школе. Друга опција је апликација "Google classroom", односно систем где се стварају виртуелне учионице. Деца прихватају позиве, а професор може да постави разне интерактивне садржаје. 

Како сазнајемо од др Јованке Ластић, "Е-Kreta" је заправо електронски дневник, који има разне платформе и разгранат број функција.

"Овај систем са свим својим функцијама још није био тестиран. Преко "Google учионице" професори могу да организују тестове које ђаци враћају и могу да буду оцењени. За ова два система смо се определили, јер се званична администрација и уписивање оцена одвијају преко "Е-Kretе", да би се на крају школске године, ако ситауација остане оваква, могла издати сведочанства и да деца не би изгубила годину", рекла је директорка школе.

Професори могу сами да одлуче који систем ће да користе за наставни садржај и његово слање, испитивање и вредновање знања деце. На ванредној седници Наставничког већа, одржаној у понедељак, 16. марта, професори су упознати са новим начину рада, а наредна два дана, у кабинетима за информатику, организована је едукација о коришћењу оба система. 

"Системи већ раде уживо, а од ове недеље креће дигитална настава према распореду часова. Деца морају да буду доступна у време када се у школи одвија редовна настава, да прихватају градиво и прате упутства професора. Они одржавају часове и контактирају ђаке у исто време када би иначе држали часове у школи, према постојећем распореду часова. Неки су унутар одељења оформили вајбер групе, да би лакше комуницирали. Деца у нижим разредима основне школе мораће да се ослоне на помоћ својих родитеља, који морају да буду укључени и донекле да замењују педагоге", каже др Ластић.

Према њеним речима, у подружницама будимпештанске Српске школе, које се налазе у Десци, Сегедину и Ловри, ситуација је нешто једноставнија, због мањег броја деце коју је знатно лакше окупити у једну вајбер групу и комуницирати са њима.

"Професори су добро прихватили нови систем рада и имају позитиван приступ целој овој причи. Колеге информатичари су им помогли да савладају рад на системима и није било отпора. Од Секретаријата за образовање још се очекује став како обезбедити дигиталну комуникацију у предшколским установама. Домски васпитачи гимназијалаца преко виртуелних учионица осмишљавају програме и воде евиденцију. У нижим разредима основне, школе учитељи у поподневном боравку су, такође укључени у систем виртелних учионица", каже директорка Ластић и истиче полагање матуре, које треба да почне 4. маја.

"Тренутна епидемиолошка ситуација не обећава да ће се деца до тада вратити у школу. Чека се званичан став Министарства просвете, јер су матурски испити уједно и пријемни за високошколске установе. Велики проблем су и пријемни испити, који су планирани за другу половину маја. Нажалост, бићемо у ситуацији да ћемо морати да примимо само најбоље ђаке, вуковце, без пријемног испита и разговора. Гледаће се закључене оцене у седмом и првом полугодишту осмог разреда. То ће бити веома тежак задатак, јер ће, међу 300 пријављених, бити много више одличних ђака са максималним бројем бодова, од 20-25, колико деце можемо да примимо из Србије, Републике Српске или Црне Горе. Бојим се да ће крајња одлука морати да се донесе жребањем. Биће неправде, али ја боље решење не видимо", рекла је др Јованка Ластић.

Ђачки домови и учионице Српске школе у Будимпешти до даљњег остају закључане. Од ове недеље се у школи на Тргу Ружа уводи дежурство средом, када ће радити економат и секретаријат и када ће моћи да се завршавају административни послови.