Čitaj mi!

Nova diskografija – Koncerti za klarinet Karla Marije Vebera

U večerašnjoj emisiji predstavićemo album sa koncertima za klarinet Karla Marije Vebera i Karola Kurpinjskog, koje izvode Erik Hoprič i Orkestar 18. veka pod upravom Gija van Vasa.

Izdavačka kuća Glosa prošle godine je predstavila jedan od dva albuma ovog američkog klarinetiste, specijalizovanog za izvođenje na originalnim instrumentima. Hoprič se već skoro četiri decenije bavi istraživanjem, izradom i izođenjem na istorijskim klarinetima, što ga čini jednim od najboljih poznavalaca kako instrumenta, tako i repertoara nastalog u 18. i 19. veku. Na najnovijem izdanju, Hoprič nastupa na kopiji klarineta na kakvom je svirao Hajnrih Berman, klarinetista za koga je Veber napisao sva svoja dela. Dva Koncerta za klarinet nastala 1811. godine, koje su Karl Marija Veber i Hajnrih Berman sa uspehom predstavljali širom Evrope, Hoprič na ovom albumu uparuje sa malo poznatim, kratkim Koncertom u Be duru, Veberovog savremenika, poljskog kompozitora Karola Kurpinjskog. Danas je ovaj autor gotovo zaboravljen, ali je u svoje vreme bio jedan od vodećih operskih kompozitora u Varšavi i dirigent koji je rukovodio prvim javnim izvođenjem Klavirskog koncerta u ef molu mladog Šopena. Njegov koncert, iako malih dimenzija, pokazuje veštog autora, koji dobro poznaje instrument i uspeva da, posebno u laganom stavu, iskaže njegovu melanholičnu boju.

Mnogo poznatiji su radovi Karla Marije Vebera, u kojima, na ovom albumu, dolazi do izražaja tamniji, "šalmajski" registar kopije instrumenta za koji su ovi koncerti napisani. Većina klarineta početkom 19. veka je imala samo pet ili šest "klapni", dok je Berman svirao na instrumetnu sa deset, što mu je olakšavalo prelazak iz jednog registra na drugi, te omogućavalo virtuoznu brzinu u hromatskim pasažima. Ipak, to ne znači da je sviranje na ovom instrumetnu bilo lako, o čemu svedoči i interpretacija Erika Hopriča, koji je jedan od retkih umetnika današnjice sposoban da nastupa na ovakvim, istorijskim instrumetnima. I njemu pojedini pasaži zadaju probleme, ali i pored toga kritika hvali ovo izdanje jer pruža delima sasvim novu dimenziju i predstavlja ih u izuzetno retkom, originalnom zvučnom ruhu.

Urednica emisije: Ivana Neimarević