Stereorama – Džez panorama

Vojislav Bubiša Simić kao kompozitor

Vojislav Simić, rođen je 1924. godine u Beogradu. Za džez se zainteresovao pred kraj Drugog svetskog rata kao student Muzičke akademije u Beogradu. Završio je dirigovanje u klasi profesora Predraga Miloševića, i studirao kompoziciju kod profesora Stanojla Rajičića, stekavši formalno obrazovanje 1954. godine. Kao utemeljivač prvog big benda u Jugoslaviji 1946. godine opredelio se za poziv džez muzičara, uvažavajući tradiciju ležernog bejsijevog svinga i kasnije orkestarskog stila Kvinsija Džounsa. Tu ideju vodilju uspeo je višedecenijskim radom da prenese na Džez orkestar Radio-televizije Beograd po čemu je ovaj postao prepoznatljiv i van naših prostora. Za dirigenta je postavljen prvi put 1953. godine po odlasku Mladena Guteše u Nemačku, posle čega je džez orkestar, bez obzira na nužne i prirodne personalne promene, sve vreme negovao ovakav stil. U tom maniru je Simić napisao poznatu i rado izvođenu kompoziciju Pozdrav Kauntu Bejsiju, sa kojom je ovaj orkestar stekao prvo značajnije međunarodno priznanje na Internacionalnom džez festivalu u Žuan Le Penu (Francuska) 1960.godine. Posle toga na mnogim turnejama po zemlji i Evropi, postigao sa orkestrom zapažene uspehe. Orkestar je pod njegovim vođstvom nastupao na svim jugoslovenskim festivalskim smotrama. Uz Džez orkestar Radio-televizije Beograd nastupali su mnogi međunarodno priznati džez muzičari: Duško Gojković, Branko Pejaković, Mile Pavlović, Branislav Lala Kovačev, Jovan Miković, Toni Skot, Klark Teri, Erni Vilkins, Natan Dejvis, Majnard Ferguson, Alvin Kvin, Keni Dru, Džoni Grifin, Klarens Big Miler, i drugi. Pod njegovom dirigentskom palicom pažljivo se stvaralo zdravo jezgro domaćeg džeza, pa tako nema praktično nijednog džez muzičara koji nešto znači na našim prostorima a i van zemlje, a da nije sticao iskustva svirajući u ovom, ili sa ovim orkestrom. Kao kompozitor i aranžer, znao je da, pored kompozicija koje imaju klasičnu formu (npr. Svita Epitaf Kir Stefanu, Skice sa Ohrida, Pesma sa juga, U spomen Mokranjcu), posebnu pažnju obraća na našu narodnu muziku (npr. Čaje Šukarije, Igra pod Šar planinom i dr). Obrađivao je i starogradske pesme u odličnim aranžmanima (Tiho noći), a pisao je i muziku za decu, kao i muziku za filmove (Vagon li). Tokom dugotrajnog rada sa orkestrom paralelno je radio kao gost dirigent u Pozorištu na Terazijama u mjuziklima, radio je sa horom seniora KUD Branko Krsmanović, a dirigovao je i simfonijskim orkestrom kada su na repertoaru bile popularne simfonijske džez numere. U ovoj emisiji predstavićemo deo stvaralačkog opusa Vojislava Simića.

Autor: Jadran Erčić