Opera – Alesandro Stradela: Ljubav i pretvaranje

U večerašnjoj emisiji predstavićemo operu „Ljubav i pretvaranje” Alesandra Stradele, čiji rukopis se čuva u Vatikanskoj biblioteci. Slušaćete integralni snimak načinjen 9. novembra 2018. godine na Festivalu rane muzike u Herneu, kada je delo premijerno predstavljeno savremenoj publici.

Glavne uloge tumače: kontraalt Kjara Brunelo kao Fileno, sopran Paola Valentina Molinar kao Klori, tenor Luka Červoni kao Rozalbo, mecosopran Đuzepina Brideli kao Ćelija, bariton Mauro Borđoni kao Silvano, sopran Silvija Frigato kao Erinda. Ansamblom Mare Nostrum diriguje Andrea del Karlo.

Trideset godina je trajalo istraživanje ovog dela i razrešavanje pitanja atribucije, a danas se smatra da je verovatno napisano na libreto Đovanija Filipa Apolonija i da je premijera bila u Sijeni 1676. godine u palati porodice Kiđi.

Snažan zamajac za uspostavljanje znanja o Stradelinoj operi dalo je otkrivanje i objavljivanje kataloga muzikalija koje su pripadale pevaču Đovaniju Batisti Vulpiju. Ovaj fundus materijala postao je važan izvor za razumevanje operske produkcije u Italiji u XVII veku. 

Radnja opere Ljubav i pretvaranje odvija se u imaginarnoj Arabiji u kojoj se dešavaju komplikovane ljubavne dogodovštine glavnih junaka. Kraljica Ćelija se, umorna od dvorskog života, povukla u osamu šume gde provodi dane loveći. U njenoj pratnji su Klori koja je u stvari Despina, persijska princeza, primorana da napusti svoju zemlju zbog proročanstva i Silvano, Ćelijin tutor. Tu su još pastirica Erinda, kao i pastir Rozalbo, koji je u stvari egipatski princ zaljubljen u Klori. Iz Persije, u ovu arkadijsku idilu, pristiže princ Artabano, koji traga za svojom nestalom sestrom Despinom i koji takođe preuzima lažni identet. Postaje pastir Fileno, sprijateljuje se sa Rozalbom i zaljubuljuje se u Klori, ne znajući da mu je ona sestra, dok mu sama kraljica Ćelija nudi svoju naklonost. U seriji peripetija, čak i jednog kidnapovanja, glavni junaci se pretvaraju da ne vole, obuzdavaju svoje strasi, što stvara niz napetih situacija. Sve se rešava tek kada svi otkriju svoje prave identite, posle čega se uspostavlja ponovo skladan društveni poredak ovenčan srećnim krajem i dobro raspoređenim brakovima. Ovo delo pleni svojom smelom dramaturgijom, svežinom vokalnog pisma karakterističnog za ostvarenja Alesandra Stradele, kao i specifičnim spojem ljubavi, požude, ljubomore, višestrukih maskiranja, komedije i drame, u kojem ima mesta za plesne numere i duele. Poruka ove operske priče je: „Onaj ko ne zna da se pretvara, malo razume prirodu ljubavi". 

Urednica Ksenija Stevanović




ć