Imaginarni pejzaži – Zvuk ispod: Beč

U devetom izdanju emisije koju na talasima Trećeg programa Radio Beograda jednom mesečno priprema i vodi Marija Balubdžić, ponovo ćemo se osvrnuti na eksperimentalnu scenu Beča u obliku specijala posvećenog novopokrenutoj digitalnoj etiketi ETAT (država ili stanje na francuskom) iza koje stoji Stefan Juster poznat kao Jung An Tagen. Predstavićemo najnoviji četrdesetominutni album ovog umetnika pod nazivom „Emerging Properties”, kao i odlomak drugog izdanja ove etikete, ostvarenja „Automatic Junk Heuristic” američkog kompozitora Erika Fraja.

U nameri da problematizuje digitalno objavljivanje muzike u aktuelnom trenutku, ovaj austrijski kompozitor se odlučuje za potpuno ogoljeni DIY mehanizam u kojem su izdanja postavljena na stranici same etikete za besplatno preuzimanje, uz mogućnost prijavljivanja na newsletter. Na ovaj jednostavan način izbegnuta je zavisnost od svih postojećih platformi za onlajn distribuciju muzičkih izdanja, kao i od svih socijalnih mreža za potrebe oglašavanja. S te smelo koncipirane pozicije, etiketa ETAT je posebna i zbog svog poetičkog i estetskog fokusa. Naime, okrenuta je isključivo digitalnim izdanjima psihoakustičke računarske muzike. Sve ekstremnije kretanje u višem delu spektra frekvencija kojem danas teže mnogi autori u ovom polju ne može biti verodostojno preneta na vinil, koji poseduje određena fizička ograničenja, o čemu svedoči i sam Juster govoreći o izazovima izdavanja svojih prethodnih radova u intervjuu za platformu MICA Austria. Prema sopstvenim rečima, autor prepoznaje izvesnu vrstu sive zone između analitičkog, iliti akademskog sa jedne, i razigranog, odnosno divljeg, underground pristupa komponovanju sa druge strane. Uprkos tome što psihoakustički radovi, nastali, recimo, kroz aditivnu sintezu, neretko imaju nasilan karakter, ipak uspevaju izneti zvučnu jasnoću i dovitljivost. Činjenicu da takva višeznačnost najbolje funkcioniše u digitalnom medijumu, autor vidi kao zajedničku crtu radova koje će objavljivati etiketa ETAT. 

Autorka Marija Balubdžić
Urednica Ksenija Stevanović