Operska sezona Euroradija 2019/20 – Belini: Kapuleti i Monteki

Slušaćete snimak opere „Kapuleti i Monteki” Vinčenca Belinija, koji je zabeležen 21. januara u Rimskoj operi. Ulogu Julije izvodi sopran Marianđela Sičilija, Romeo je mecosopran Vasilisa Beržanska. Tu su još Ivan Ajon Rivas kao Tebaldo, Julijin verenik, Nikola Ulivieri kao doktor Lorenco i Alesio Kačamani kao Julijin otac Kapelio. Horom i orkestrom Rimske opere diriguje Daniele Gati.

Opera Kapuleti i Monteki je premijerno izvedena u teatru La Feniče u Veneciji 1830. godine, a pretpostavlja se da je na njenoj pariskoj premijeri u Italijanskom teatru 1833. godine bio i Frederik Šopen, inače veliki ljubitelj Belinijeve kantilene. Ponovno interesovanje za ovo delo  započelo je 1935. godine, kada je povodom obeležavanja stogodišnjice od Belinijeve smrti, ova opera ponovo zaživela na evropskim pozornicama. i pored toga što glavnu mušku ulogu peva mecosopran, opera je i danas deo standardnog repertoara. 

Na muzičkom planu, sa operom Kapuleti i Monteki započinje Belinijev zreo stvaralački period, u kojem je evidentno njegovo umeće oblikovanja kompleksnije muzičke strukture, kao što je ulančavanje arije, arioza, rečitativa i ansambla u finalima činova. 

Belinijeva operska verzija priče o Romeu i Juliji, inspirisana je italijanskim renesansnim izvorima, a ne Šekspirovom tragedijom. U pozadini sukoba dve porodice, jednog koja pripada Gvelfima i drugoj koja se svrastava među Gibeline u Veroni u XIII veku, dešava se tragična ljubav dvoje mladih.

Belini je u ovoj operi uspešno iskoristio i preradio deset melodijskih fraza iz svoje neuspešne opere Zaira, tako da je u jednom pismu iz 1833. godine napisao da su Zairu osvetili Kapuleti. Tema nesrećnih ljubavnika omogućila je Beliniju da pokaže svoje najjače oružje, a to su nežne, elegične kantilene. Zbog toga su mnoge operske zvezde XIX veka rado pevale ovu operu, iako su vodeći kompozitori tog vremena upozoravali na „staromodnost" Belinijevog operskog pisma. Zanimljivo je napomenuti da je Vagner voleo Belinijeve melodije iz ovog dela, iako je naravno osuđivao njegovu dramsku koncepciju. 

Urednica Ksenija Stevanović