Iz arhive Radio Beograda

Emisiju posvećujemo violinistkinji Fern Rašković. Slušaćete Koncert za violinu i orkestar Vitomira Trifunovića i Koncert za violinu i orkestar Stjepana Šuleka.

Svojim umetničkim i pedagoškim radom Fern Rašković decenijama je zauzimala istaknuto mesto u domaćoj muzičkoj kulturi. Delujući kao solistkinja i kao kamerna muzičarka, svojim radom, u toku druge polovine prošlog veka, obeležila je istoriju domaćeg izvođaštva, reprezentujući ga u najboljem svetlu u zemlji i u svetu.

Fern Rašković rođena je 1946. godine u Beogradu, a studije na Muzičkoj akademiji započela je sa svega šestnaest godina. Iako je na sceni bila od svoje sedme godine, tokom studiranja privukla je pažnju domaće muzičke kritike virtuoznim ovladavanjem najzahtevnijih dela pisanih za violinu.

Nakon diplomiranja, Raškovićeva se četiri godine usavršavala kod Davida Ojstraha na Konzervatorijumu u Moskvi. Dve godine po povratku iz Rusije, započela je svoj pedagoški rad na Muzičkoj akademiji u Beogradu. Istovremeno, nastavila je da razvija uspešnu karijeru, tokom koje je osvojila čitav niz značajnih domaćih i međunarodnih priznanja. Izdvajaju se bronzana medalja na Međunarodnom konkursu u Ženevi, održanom 1970, kao i nagrada Udruženja muzičkih umetnika Srbije za najuspešnije izvođačko ostvarenje 1976. godine. U obrazloženju žirija, koji je jednoglasno doneo odluku, između ostalog je rečeno da je „Fern Rašković ušla u naš muzički život s izuzetnim talentom, kojim je prirodno obdarena, i sa izuzetnom spremom za svoj umetnički poziv koji je postigla neumornim radom. Njene interpretacije odlikuju se studioznošću i poniranjem u sadržinu dela, a sve njene koncerte muzička kritika ocenila je superlativima. Nagrada je vezana za izvođenje Koncerta za violinu i orkestar Vitomira Trifunovića". Obrazloženje žirija preneo je dnevni list Politika 22. novembra 1977. godine.

Važan aspekt profesionalnog delovanja Fern Rašković, koji je obeležio njenu izvođačku praksu, bilo je osnivanje dua u kojem je nastupala sa suprugom, pijanistom Arbom Valdmom. Ovaj duo je bio poznat našoj i svetskoj javnosti po nesvakidašnjoj senzibilnosti i tonskoj izražajnosti kao i osećajem za igru kontrasta, koji su krasili njihove nastupe.

Govoreći o svom pristupu interpretaciji, Fern Rašković, u intervjuu za list NIN, koji je objavljen 5. januara 1964. godine, izjavila je da ne voli „violiniste koji su kruti i tvrdi, samo tehničari, pošto se zna da je svaki violinista prirodno muzikalan - tehnika mu samo služi", zaključila je umetnica.

U fono arhivu Radio Beograda nalaze se tonski zapisi interpretacija Fern Rašković, uglavnom dela jugoslovenskih autora. Jedan od njih je i snimak Koncerta za violinu i orkestar Stjepana Šuleka, sa koncerta održanog sredinom maja 1980. godine u Zagrebu. O ovom nastupu naše violinistkinje, u članku pod nazivom „Iz koncertnih dvorana" Jagoda Martinčević-Lipovčan ističe da, zahtevnu i znalački pisanu solo deonicu, Raškovićeva izvodi u stilu i na način velikih gudačkih majstora. „Živim temperamentom, s izvrsno izrađenom tehnikom, a posebno istančanom lirskom frazom... Fern Rašković je mnogo učinila da majstorsko skladateljsko pero Stjepana Šuleka u ovom djelu dođe do punog izražaja", reči su Jagode Martinčević-Lipovčan, objavljene u zagrebačkom dnevnom listu Vjesnik, 21. maja 1980. godine.

Urednica emisije Marija Šekularac

 

broj komentara 0 pošalji komentar