Читај ми!

Уметност интерпретације

Сопран Лисе Давидсен

Млада норвешка уметница, рођена 1987. године вероватно није очекивала да ће је чекати обећавајућа оперска каријера, када је као петнаестогодишњакиња почела да учи гитару и певање. Ипак, убрзо се фокусирала на усавршавање свог гласа, те је стекла диплому на Григовој академији у Бергену а потом и Краљевској оперској академији у Копенхагену. Још током мастер студија, почела је да добија споредне улоге у Данској краљевској опери, а прекретницу у њеном професионалном развоју означили су успеси постигнути 2015. године. Тада је Лисе Давидсен освојила такмичење „Краљица Соња" те добила прву награду, као и награду публике на угледном оперском такмичењу „Опералиа" у Лондону, а потом читав низ других националних признања и стипендија. Ова признања су јој прокрчила пут ка најпрестижнијим оперским сценама, те 2017. године дебитује у Глахнборну, а у наредних годину дана и у Бечкој државној опери, Краљевској опери Ковент Гарден, Циришкој и Баварској државној опери, Театру Колон, као и на фестивалима у Екс-ан-Провансу и Промсу. Након ових импресивних ангажмана, 2018. је проглашена је за „младог уметника година" у избору часописа Грамофон, а наредне године, дебитује и на сцени њујоршког Метрополитена. 

Публика и критика биле су подједнако очаране. Часопис Грамофон ју је описао као „један од највећих вокалних талената који су се појавили последњих година, ако не и деценија", Opera-now, као „феномен у данашњем оперском свету и вагнеријанску певачицу каква се појављује једном у генерацији". Немачки познороматичарски реперотар јесте својеврсна "визит-карта" ове уметнице. Са 31. годином дебитовала је у улози Елзе у Вагнеровом Танхојзеру на Бајројтским свечаностима под диригентском палицом Валерија Гергијева, а дела овог композитора редовно изводи и на бројним реситалима.

Лисе Давидсен је била прва скандинавска певачица која је потписала уговор са издавачком кућом Дека после Биргит Нилсон, а прва Норвежанка још од издања Кирстен Флагстад за ову кућу педесетих година прошлог века. Њен дебитантски албум за Деку објављен је 2019. године и побрао је хвалоспеве критике. Тако је Хјуго Ширли из Грамофона написао: „Давидсенова није обичан певач. На читавом албуму морате се дивити њеном гласу, његовој једноставној величанствености али и величини, челичном фокусу и сигурности коју поседује - што су све забележили Декини инжењери звука. Њена боја гласа има природну хладну лепоту, али она може да га преплави са топлотом и да величанствено испуни фразе. Оваквој обдарености парирају зрелост, искреност и интегритет приступа Давидсенове", записао је овај критичар поводом дебитантског албума норвешке певачице. 

Њено друго издање за Деку, објављено ове године, указује и на постепено ширење њеног репертоара. Поред нових вагнеријанских и штраусовских рола, од 2017. године је интерпретирала  снажне женске ликове у Маскањијевој Кавалерији рустикани, Керубинијевој Медеји, Веберовом Чаробном стрелцу, Бетовеновом Фиделију, Бритновом Питеру Грајмсу, Пиковој дами Чајковског, и недавно у Јенуфи Леоша Јаначека. 

На концертном подијуму Лисе Давидсен је више пута наступала у Вердијевом Реквијему, а њен најновији албум сугерише да би се и на њеном оперском репертоару ускоро могле наћи неке од најзанимљивијих женских рола овог италијанског мајстора

Свој деби у Краљевској опери Ковент Гарден у Лондону, Лисе Давидсен је имала током сезоне 2019/2020, када је наступила уз Јонаса Кауфмана као Леонора у Бетовеновом Фиделију. Критика је тада оценија да је она „више него испунила очекивања... те да је била феноменална Леонора", а једна арија из ове опере отвара и њено најновије дискографско издање.

Аутор емисије: Стефан Цветковић
Уредница емисије: Ивана Неимаревић

број коментара 0 Пошаљи коментар