Читај ми!

Нова дискографија

Бенџамин Гровенор изводи дела Франца Листа

У вечерашњој емисији представљамо албум који је британски пијаниста објавио у фебруару за дискографску кућу Дека.

Овај уметник, који је крајем прошле године добио признање магазина „Грамофон” за најбољи концертни снимак, када је одсвирао клавирске концерте Фредерика Шопена, сада се окренуо једној од најпознатијих соната у пијанистичкој литератури – ха мол сонати Франца Листа. Оно што његово тумачење издваја од осталих јесте свесна одлука да се упозна са бројним досадашњим снимцима, пажљиво осмишљавајући сопствени интерпретативни приступ.

У интервјуу Њујорк Тајмсу, Гровенор наводи: „Сматрам да би требало да познајете сва референтна извођења дела као што је ово. Више него ишта друго, то вам помаже да разумете шта добро функционише а шта не. На неке ствари позитивно реагујете, а на неке негативно, али све то подстиче вашу имагинацију. Пажљиво слушање доноси невероватан спектар могућности у делу које представља интелектуални интерпретативни изазов колико и исцрљујући технички подвиг. Ово дело је фаустовска борба између ђаволског и божанског; поставља се питање, како да учините кохерентним више од тридесет минута музике и не постоји само један тачан одговор”, наводи Бенџамин Гровенор. Он истиче интерпретације Радуа Лупуа, Владимира Хоровица и Шуре Черкаског као примере сасвим индивидуалних приступа овом делу, док критичари његово извођење упоређују са оним које су остварили Марта Аргерич и Кристијан Цимерман. Док са једне стране наводе да баланс између руку није тако рафинисан као код ово двоје пијаниста, истичу да је Гровенорово фразирање искрено и стилистички прецизно, а артикулација веома чиста. Такође, наводе и да овај пијаниста пажљиво прати Листове ознаке за темпо, не узимајући слободе које се могу чути на неким другим записима. Стога критичар магазина Би-Би-Си закључује да његова интерпретација „као да нас води у суштину саме музике и ка легендарном стилу свирања из којег је ово дело поникло”.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић