Читај ми!

Композитор месеца – Малколм Арнолд

Вечерашњом емисијом настављамо циклус који смо овог месеца посветили обележавању једног века од рођења Малколма Арнолда.

Деценија између 1955. и 1965. била је изузетно плодна за овог британског композитора. Написао је на десетине филмских партитура, камерних дела, концерата као и три симфоније – Трећу, Четврту и Пету.

Премда су Прва и Друга симфонија, које сте слушали у претходној емисији, представиле Арнолда као јасно профилисаног и конзервативног аутора, Трећа, изузетно обимна симфонија, иако написана у сличном маниру, није наишла на симпатије тадашње публике и критике, те се и данас ретко изводи. Након овог дела, Арнолд се окренуо новим стилским, пре свега неокласичним решењима, што је приметно у Четвртој и Петој симфонији, које су замишљене да се изводе у пару, што је сам аутор истакао на премијери Пете симфоније, 1961. године. Ово дело тада је извео Хале оркестар којим је дириговао сам аутор, али је, због лошег пријема, тек након десет година постављено у Лондону. Трагичног карактера, Пета симфонија заснована је на супротстављеним аспектима симфонизма Малколма Арнолда, оличеном у константном прожимању сукобљених тематских фрагмената. Напуштајући симфонијску парадигму Јана Сибелијуса, типичну за његова ранија дела, Арнолд се окренуо стваралаштву Густава Малера, додајући томе и једва приметне елементе серијалне технике, као и теме из популарне музике.

Ауторка Јелена Дамјановић