Читај ми!

Нова дискографија – Концерти за кларинет Карла Марије Вебера

У вечерашњој емисији представићемо албум са концертима за кларинет Карла Марије Вебера и Карола Курпињског, које изводе Ерик Хоприч и Оркестар 18. века под управом Гија ван Васа.

Издавачка кућа Глоса прошле године је представила један од два албума овог америчког кларинетисте, специјализованог за извођење на оригиналним инструментима. Хоприч се већ скоро четири деценије бави истраживањем, израдом и изођењем на историјским кларинетима, што га чини једним од најбољих познавалаца како инструмента, тако и репертоара насталог у 18. и 19. веку. На најновијем издању, Хоприч наступа на копији кларинета на каквом је свирао Хајнрих Берман, кларинетиста за кога је Вебер написао сва своја дела. Два Концерта за кларинет настала 1811. године, које су Карл Марија Вебер и Хајнрих Берман са успехом представљали широм Европе, Хоприч на овом албуму упарује са мало познатим, кратким Концертом у Бе дуру, Веберовог савременика, пољског композитора Карола Курпињског. Данас је овај аутор готово заборављен, али је у своје време био један од водећих оперских композитора у Варшави и диригент који је руководио првим јавним извођењем Клавирског концерта у еф молу младог Шопена. Његов концерт, иако малих димензија, показује вештог аутора, који добро познаје инструмент и успева да, посебно у лаганом ставу, искаже његову меланхоличну боју.

Много познатији су радови Карла Марије Вебера, у којима, на овом албуму, долази до изражаја тамнији, "шалмајски" регистар копије инструмента за који су ови концерти написани. Већина кларинета почетком 19. века је имала само пет или шест "клапни", док је Берман свирао на инструметну са десет, што му је олакшавало прелазак из једног регистра на други, те омогућавало виртуозну брзину у хроматским пасажима. Ипак, то не значи да је свирање на овом инструметну било лако, о чему сведочи и интерпретација Ерика Хоприча, који је један од ретких уметника данашњице способан да наступа на оваквим, историјским инструметнима. И њему поједини пасажи задају проблеме, али и поред тога критика хвали ово издање јер пружа делима сасвим нову димензију и представља их у изузетно ретком, оригиналном звучном руху.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић