Читај ми!

Грамофонија

Композиције Георга Фридриха Хендла, Арканђела Корелија и Вадима Салманова у извођењу чланова Лењинградског камерног оркестра под управом Лазара Гозмана. Снимци су објављени 1965. године, а емитоваћемо их са плоче продукцијске куће Мелодија.

Ансамбл чије ћете снимке вечерас слушати настао је само четири године пре објављивања ове плоче, на иницијативу виолинисте Лазара Гозмана, који је био његов руководилац готово две деценије. Оркестар је брзо стекао велику популарност у СССР-у, наступајући без диригента и снимајући дела ређе извођених аутора као што су Дитерсдорф, Мијо и Вила-Лобос, те остварења домаћих композитора који су често посвећивали своје партитуре овом ансамблу. Убрзо по почетку рада Гозмановог оркестра, Лењиградска филхармонија је основала свој камерни ансамбл, чији је репертоар ипак био претежно сачињен од дела старих мајстора и бечких класика, тако да се у каталогу Мелодије могу јасно разликовати и поред велике сличности у називима ансамбала. Лењинградски камерни оркестар је у току своје каријере објавио више плоча са снимцима Салманова, а записи из њихове дугогодишње сарадње се и даље повремено објављују на савременим носачима. Најновије издање објављено је 2016. године, међутим, чини се да записи који се налазе на овој плочи до сада нису доживели своја реиздања.

Занимљиво је да ниједна плоча овог ансамбла из шездесетих година нема свој посебан омот, а једна од најранијих са посебним дизајном биће тек из 1972. године. Иако је Мелодија у овом периоду често објављивала плоче у генеричким омотима, ипак се могу пронаћи значајни изузеци и то већ у опусу конкурентског камерног оркестра Лењинградске филхармоније чије су поједине плоче из истог периода имале јединствен дизајн. Може се претпоставити да је један од разлога за овакав различит третман оркестара био и тај што је ансамбл филхармоније често наступао као пратња чувеним солистима чија се слика налази на омоту, што није био случај са Гозмановим оркестром који је у овом периоду углавном изводио дела са оркестром у првом плану.   

Аутор Милан Млојковић
Уредница Сања Куњадић