Век хармонике

Сећање на будућност – Сонате за хармонику

Представићемо албум „Сећање на будућност – Сонате за хармонику”, пољског хармоникаша Адама Максимјенка, који је 2018. године објавила пољска дискографска кућа Дукс.

Међу бројним пројектима који представљају оригиналну литературу за хармонику, ово издање се издваја по одабиру дела. Наиме, на њему су изузетно вредна дела Золотарјова и Семјонова, први пут објављена на компакт-диску. Осим соната ове двојице совјетских композитора и хармоникаша, на албуму се нашла и соната Софије Губајдулине под називом Ет експекто. Како је наведено у програмској књижици, троје аутора повезује чињеница да су цео живот или један период стварали под ауторитарним режимом и искусили сличне потешкоће. У потрази за одговарајућим начинима изражавања побуне против система, композитори су посезали за новим извођачким средствима откривајући тако непознате звучне могућности хармонике.

Према речима критике, сонате Золотарјова, Губајдулине и Семјонова, млади виртуоз Адам Максимјенко интерпретирао је на занимљив начин додајући им младалачки занос и инсистирајући на суптилности звука. Иначе, Максимјенко важи за једног од најистакнутијих хармоникаша најновије генерације. Дипломирао је на Музичкој академији Фредерик Шопен у Варшави 2018. године, а у средишту његовог интересовања је страна музичка литература из чега су произашла премијерна извођења композиција за соло хармонику аутора као што су Семјонов, Мосенмарк или Подгајц. Лауреат је бројних такмичења и у својој генерацији се издваја значајним концертним достигнућима.

На почетку емисије чућете Сонату број 3 Владислава Золотарјова, коју је аутор написао 1971. године за чувеног Фридриха Липса. Соната је обликована попут симфоније, а заснива се на додекафонској техници коју је аутор фаворизовао. Осим тога, овом сонатом Золотарјов демонстрира фасцинацију делима Шенберга, посебно погребним маршом из секстета Озарена ноћ опус 4, због чега се дело завршава акордима који асоцирају на црквена звона.

Соната за хармонику - Ет експекто Софије Губајдулине је дело религиозног карактера из 1985. године, у којој је ауторка користила савремена композициона средства и технике карактеристичне за, у то време, нову и експерименталну музику. Губајдулина је комбиновала елементе корала са неочекиваним хармонијама и сонористичким ефектима, често немогућим за извођење на било ком другом инструменту изузев на хармоници.

Соната број 3 - Сећање на будућност Вјачеслава Семјонова, по чијем поднаслову албум и носи име, написана је 2013. године. Тридесет година након Прве сонате за хармонику, Соната број 3 по интензитету изражајних идеја и средстава представља нову фазу у опусу Семјонова. По речима Јурија Шишкина, његовог бившег студента коме је дело и посвећено, соната је нека врста симфоније у којој се Семјонов бави питањима љубави, душе и човечанства. У том смислу, композитор се није бавио проблемом форме, већ током мисли и осећањима, тако да је ово дело и сам Семјонов окарактерисао као неку врсту медитације са две главне теме, од којих прва има везе са срећом, а друга је бесконачна туга. Након хорске теме првог става следи, како аутор каже, каледиоскоп слика – односно, варијације. Соната је прожета и непотпуним цитатима Бахових Прелудијума и опере Фаустово проклетство Хектора Берлиоза. Ове теме имају симболичку улогу, те музика Баха евоцира мудрост, док се делови тема из Берлиозове опере јављају као симболи бескрајних ратова.

Уредница емисије Марија Вуковић