Бетовенова колекција Еурорадија

Репродуковаћемо снимак концерта Симфонијског оркестра из Борнмута под управом Кирила Карабица, одржаног поводом прославе 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена, 11. новембра ове године. На програму су била дела Магнуса Лиднберга и Лудвига ван Бетовена.

Композиција Одсуство (Absence) Магнуса Линдберга је покушај, како сам аутор каже, да ступи у 'разговор' са Лудвигом ван Бетовеном. Као полазишну тачку за овај дијалог кроз време, Линдберг користи исти оркестарски апарат као онај који је Бетовен употребљавао у већини својих симфонија, а то је оркестар а дуе: по пар дрвених дувачких инструмената, две хорне, две трубе, тимпани и гудачи.

Као инспирација, послужиле су му Књиге конверзација, својеврсни дневници и бележнице које је Бетовен почео да води од тренутка када је приметио да губи слух. Наиме, носећи свеску са собом он је ступао у конверзације са познаницима који су записивали своје мисли или одговоре јер их није добро чуо, те се тако у овим изузетним документима могу пронаћи транскрипти Бетовенових разговора о најразличитијим темама попут кућних обавеза, затим где се може пронаћи добра кафа или пак филозофских размишљања. Оно што плени у овим текстовима су њихови изразити контрасти између баналног и сублимног, као и увид у то да је Бетовен био изразито адаптиран спрам промена расположења и очекивања. У том смислу је Линдберг у свом делу тежио ка томе да прихвати контрасте и прикаже их, а не да их избегава, поштујући овај Бетовенов принцип.

У делу Одсуство, Магнус Линдберг је искористио и неколико цитата из дела бечког композитора: једанаест тактова из лаганог става клавирске сонате Лез Адју опус 81а, узлазну хроматску секвенцу са краја првог става Друге симфоније и почетни акорд из Финала Девете симфоније.

Уреднице Јелена Дамјановић и Ксенија Стевановић