Промс 2019

Дела Роберта Шумана (увертира за оперу „Геновева”), Јерга Видмана (свита „Вавилон”) и Лудвига ван Бетовена (Шеста симфонија у Еф дуру, опус 68 – „Пасторална”). Париским оркестром диригује Данијел Хардинг. Снимак је са концерта одржаног 26. августа у Ројал Алберт холу у Лондону.

Четворочина опера Геновева, опус 81, једино је оперско остварење у опусу Роберта Шумана. Дело је премијерно изведено 25. јуна 1850. године у лајпцишком Градском позоришту, а том приликом је солистима, хором и оркестром дириговао Шуман. Иначе, на Промсу је ова увертира последњи пут изведена 1969. године, када је Краљевском филхармонијом из Ливерпула дириговао Чарлс Гровс.

 

Свита Вавилон представља оркестарску адаптацију истоимене опере коју је Видман компоновао 2012. године на текст Петера Слотердајка, немачког филозофа којем је ово био први либрето. Постављајући питање „Како је Вавилон звучао?", аутори у опери дочаравају древни град као космополитски мелтинг пот, односно мултикултурну и мултиетничку метрополу. Према Видмановим речима, пошто је слика о Вавилону коју знамо из Библије негативна, обојена драматичним сценама великог потопа, разарања куле и читавог града, аутори су желели да прикажу другу страну Вавилона. Наиме, Видман слушаоцима даје могућност да створе сопствену слику древног града, као и да се запитају да ли се овај град уопште и разликовао од метропола нашег времена. Након драматичних сцена којима се звучно дочарава древни Вавилон, карневалске сцене у средишњем одсеку и тријумфом вавилонске богиње љубави Инане на самом крају, Видман музиком шаље сопствену поруку љубави. Свита је компонована 2014. године и премијерно представљена публици августа исте године на Фестивалу у Графенгену у Аустрији. Као и у опери, извођачки апарат обухвата проширени оркестар, али Видман у инструменталну свиту уводи и хармонику, две окарине, као и велики број различитих удараљки. На звучном плану ово остварење подсећа на дела Густава Малера, Рихарда Штрауса и Ханса Вернера Хенцеа, иначе Видмановог професора композиције.

Иначе, дела из опуса Јерга Видмана Промсова публика је први пут имала прилике да чује 2009. године, када су Симфонијски оркестар из Бамберга и Џонатан Нот изводили композицију Con brio, коју је Видман писао као омаж Бетовену. 

Рад на партитури Шесте симфоније у Еф дуру, опус 68, назване Пасторална, Бетовен је окончао 1808. године, а дело се убраја у ред малобројних композиторових остварења која имају програмски садржај, што је представљало изузетак у односу на традицију музичког класицизма. Овим делом Бетовен је показао своју наклоност ка природи, а како историјски извори наводе, често је одлазио у околину Беча и шетао шумама и пољима. Пасторална симфонија је премијерно изведена 22. децембра 1808. године у бечком позоришту Театар ан дер Вин.

Емисију уређује Ирина Максимовић Шашић