Опера – Алесандро Страдела: Љубав и претварање

У вечерашњој емисији представићемо оперу „Љубав и претварање” Алесандра Страделе, чији рукопис се чува у Ватиканској библиотеци. Слушаћете интегрални снимак начињен 9. новембра 2018. године на Фестивалу ране музике у Хернеу, када је дело премијерно представљено савременој публици.

Главне улоге тумаче: контраалт Кјара Брунело као Филено, сопран Паола Валентина Молинар као Клори, тенор Лука Червони као Розалбо, мецосопран Ђузепина Бридели као Ћелија, баритон Мауро Борђони као Силвано, сопран Силвија Фригато као Еринда. Ансамблом Маре Нострум диригује Андреа дел Карло.

Тридесет година је трајало истраживање овог дела и разрешавање питања атрибуције, а данас се сматра да је вероватно написано на либрето Ђованија Филипа Аполонија и да је премијера била у Сијени 1676. године у палати породице Киђи.

Снажан замајац за успостављање знања о Страделиној опери дало је откривање и објављивање каталога музикалија које су припадале певачу Ђованију Батисти Вулпију. Овај фундус материјала постао је важан извор за разумевање оперске продукције у Италији у XVII веку. 

Радња опере Љубав и претварање одвија се у имагинарној Арабији у којој се дешавају компликоване љубавне догодовштине главних јунака. Краљица Ћелија се, уморна од дворског живота, повукла у осаму шуме где проводи дане ловећи. У њеној пратњи су Клори која је у ствари Деспина, персијска принцеза, приморана да напусти своју земљу због пророчанства и Силвано, Ћелијин тутор. Ту су још пастирица Еринда, као и пастир Розалбо, који је у ствари египатски принц заљубљен у Клори. Из Персије, у ову аркадијску идилу, пристиже принц Артабано, који трага за својом несталом сестром Деспином и који такође преузима лажни идентет. Постаје пастир Филено, спријатељује се са Розалбом и заљубуљује се у Клори, не знајући да му је она сестра, док му сама краљица Ћелија нуди своју наклоност. У серији перипетија, чак и једног киднаповања, главни јунаци се претварају да не воле, обуздавају своје страси, што ствара низ напетих ситуација. Све се решава тек када сви открију своје праве идентите, после чега се успоставља поново складан друштвени поредак овенчан срећним крајем и добро распоређеним браковима. Ово дело плени својом смелом драматургијом, свежином вокалног писма карактеристичног за остварења Алесандра Страделе, као и специфичним спојем љубави, пожуде, љубоморе, вишеструких маскирања, комедије и драме, у којем има места за плесне нумере и дуеле. Порука ове оперске приче је: „Онај ко не зна да се претвара, мало разуме природу љубави". 

Уредница Ксенија Стевановић




ћ