Бетовенова колекција Еурорадија

Снимак концерта Хале хора и оркестра и Хора младих, као и хора Краљевског Северног колеџа из Манчестера забележен 30. јануара ове године у Бриџвотер сали у Манчестеру. Дириговао је Марк Елдер. Солистичке деонице тумачили су: Елизабет Атертон, сопран, Сара Касл, мецосопран, Дејвид Бат Филип, тенор и Нил Дејвис, бас.

Овим концертом, поменути уметници прикључили су овогодишњем циклусу Филхармонијског оркестра Би-Би-Сија у заједничком обележавању јубилеја бечког класичара.

У првом делу концерта изведена су мање позната дела Лудвига ван Бетовена: увертире Леонора број 3 опус 72б и Рушевине Атине као и Елегична песма и Хор анђела из ораторијума Христ на маслиновој гори.

У другом делу изведена је Бетовенова Девета симфонија у де молу опус 125. Како историчари музике наводе, ово дело представља сублимацију свих симфонијских идеала и револуционарних идеја који су окупирали Бетовена током његовог стваралаштва. Осим тога, приметан је одјек револуционарних француских кантата у завршном хорском наступу - славној Оди радости, али уз Бетовенову трансформацију у нову парадигму симфонијске музике. Наиме, као што је и Вагнер увек истицао, проналажење простора за речи и хор са солистима у симфонијском делу послужили су Бетовену да заправо додатно артикулише инструменталну музику и разреши сукобе из претходних ставова симфоније. Завршни став Девете симфоније је тако отворио широко проблемско поље симфонијске музике 19. века у којој су аутори од Шуберта до Малера покушавали, свако на свој начин, да разреше изазов спајања вокалне музике и симфонијског принципа који им је Бетовен оставио у задатак у делу монументалних, до тада невиђених димензија и уметничких претензија.

Ауторка Јелена Дамјановић