Нова дискографија – Музика за краља

Представљамо двоструки албум „Музика за краља” ансамбла Флорилегијум који је прошле године објавила дискографска кућа Шандос.

Један од водећих британских ансамбала за историјски информисано извођење, прошле године је објавио овај двоструки албум на којем су се нашла дела различитих аутора компонована за једног од најзначајнијих музичких мецена у 18. веку, пруског краља Фридриха Великог. Овај монарх, наследио је престо у изразито милитаризованој Пруској, те је као и његов отац, био познат по свом врсном војничком умећу, али је за разлику од њега био и просвећеног духа, те је своју престоницу учинио једним од центара интелектуалне елите тог доба. Поред филозофије, његова велика пасија била је музика, коју је изводио као веома добар свирач на попречној флаути, али и композитор који је за собом оставио око 120 соната за флауту, четири концерта за овај инструмент, симфонију, бројне арије и једну увертиру. Али можда највећи музички таленат Фридриха Великог је био у томе што је умео да препозна истински велике и иновативне композиторе – остала је забележена анегдота да је Франца Бенду ангажовао на свом двору након што га је кроз отворен прозор чуо како вежба – доводећи у своју палату Сансуси у Потсдаму плејаду изузетних уметника који су за собом оставили бројна дела посвећена овом владару. Међу њима је данас најпознатији Карл Филип Емануел Бах, али су поред њега на двору били активни и виртуоз на виолини Франц Бенда, дворски чембалиста Карл Фридрих Фаш, оперски компзитор Карл Хајнрих Граун, његов старији брат, камерни музичар и виолиниста Јохан Готлиб Граун, те Јохан Јоаким Кванц, краљев приватни професор флауте и један од најистакнутијих музичара на двору.

Поред поменутих аутора, на овом двоструком издању се налазе и остварења композитора и виртуоза на инструментима са диркама, Јохана Готфрида Митела, док албум започиње Ричеркаром из Музичке жртве Јохана Себастијана Баха. Настанак овог дела, које се некада назива и Пруска фуга, директно је инспирисао Фридрих Велики, задајући великом мајстору изузетно компликовану тему за варирање, током једног сусрета у Берлину, када је Бах био у посети свом сину. За разлику од Музичке жртве, већина композиција која се налази на овом албуму је била готово заборављена након извођења на пруском двору, а чланови ансамбла Флорилегијум наводе да су одабрали „нешто мања, интимна, упечатљива, али ипак заборављена ремек дела” која су желели да открију данашњој публици.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић