Мајстори барока

Представићемо збирку „Ludi Musici” Самуела Шајта.

Овај немачки композитор и оргуљаш, рођен је у Халеу 1587. године. Образовао се у Холандији, код Јана Питерсона Свелника, истакнутог холандског композитора, који је веома утицао на његово стваралаштво. По повратку у Хале, радио је као дворски оргуљаш, а потом и као капелмајстор у служби Маркгрофа од Браденбурга. Шајт је био један од ретких музичара који није напустио ову државу током Тридесетогодишњег рата, и премда је у том периоду задржао своју позицију капелмајстора, живео је пре свега од педагошког рада и компоновања за друге дворове и градове. Године 1628. постављен је на место градског музичког директора у Халеу, а у оквиру нове позиције био је задужен да пише музику за тамошњу цркву, Маркткирхе. Међутим, неколико година касније, због куге која је погодила овај град, изгубио је децу и у том периоду је престао да компонује. Ипак, са доласком мира Шајт је поново постављен на место капелмајстора Брандебуршког двора. Умро је 1654. године.

Самуел Шајт био је једна од најзначајнијих фигура прве генерације барокних композитора у Немачкој, а подједнако је био успешан у сфери инструменталне музике и то пре свега за оргуље, као и вокалне музике.

Остао је сачуван веома мали број Шајтових композиција за камерни ансамбл. Од четири збирке Музичких игара, сачувана је само једна из 1621. године, коју ћемо представити у вечерашњој емисији. Претпоставља се да је дела из ове збирке компоновао као вечерњу музику и музику за мале дворске прославе, будући да је у том периоду радио као дворски капелмајстор. Занимљиво је да је све композиције посветио својим пријатељима са двора или неком од чланова дворског оркестра.

Збирка Ludi Musici садржи инструменталне композиције и плесове, написане за четири или пет инструмената и басо континуо. Претежено су хомофоног карактера, са веома израженим мотивским радом. Канцоне, које су засноване на световним темама, показују различите аспекте Шајтове варијационе технике, будући да је поменуте теме користио као основу за даљи развој композиције, а не само као кантус фирмус.

Аутор емисије Јелена Дамјановић


број коментара 0 Пошаљи коментар