Medijski mogul Logan Roj, junak serije "Nasleđe" je kralj umirućeg carstva televizije i novina - nalik Rupertu Mardoku. On je predstavnik stare škole i zastarele tehnologije pred nadolazećim cunamijem klinaca iz tehnoloških kompanija. U seriji susrećemo nove, mlade tehno-mogule: vole da izgledaju obično i smoreno, više cene ekološke kuće na obali i otrcane dukserice nego zlatno posuđe, ali nisu ništa manje krvoločni kad je u pitanju profit i berza. Pohlepa je preuzela novo lice. Sada izgleda tako kul.

Početkom osamdesetih godina prošlog veka, televizijske serije o bogatim američkim naftašima opčinile su pola planete. Serija Dalas počela je sa emitovanjem 1978. godine u produkciji kompanije CBS. Odgovor konkurentske kuće ABC dolazi tri godine kasnije - serija Dinastija postiže neverovatan uspeh i biva emitovana u 80 država van SAD.

U tadašnjoj Jugoslaviji sa dva TV programa, Dinastija je ostavljala pustoš na ulicama - narod je uredno u svojim domovima čekao novi nastavak zavrzlama o naftnom magnatu Blejku Karingtonu i porodici. Ko je koga izdao, uništio, prevario a ko je oslepeo ili je otet. „Idem da sednem i odmaram oči", govorile su žene, pripremajući se za urednu televizijsku dozu raskošnih kuća, luksuznih skijališta i glamurozne garderobe.

Najavna špica Dinastije snimljena je iz vazduha: vrhovi Kolorada, visoki tornjevi na platforamama za bušenje nafte, oblakoderi u Denveru i, naravno kolonijalna viletina u predgrađu. U prvoj epizodi iz jedne od 48 soba izlazi Blejk Karington, seda u limuzinu i usput ostavlja, preko vozača, rođendanski poklon za svoju sekretaricu Kristl Dženings.

Ona je okružena srednjoklasnim drugaricama u srednjoklasnoj dnevnoj sobi i Blejkovo slanje poljubaca iz limuzine ostavlja devojke u uverenju da će se njihova drugarica udati za princa, otići u raskošni zamak i zaboraviti na njih. Njihova tuga se pretvara u wow-oh-ahh euforiju pri otvaranju Blejkovog poklona-dijamantskih minđuša.

Princeza je spremna za kočije i ulazak u vilu Karingtonovih - mešavinu Luvra i Bele kuće. Sve je ogromno, zidovi oslikani, u gigantskim antreima i salonima baškare se muzejske skulpture.

„Svi u Dinastiji izgledaju dobro. Ljudi žele da gledaju kako se bogati i lepi ljudi sukobljavaju i bore jedni protiv drugih", sumira magičnu formulu glumica Džoan Kolins, zaslužna što je ime njenog lika, Aleksis, postalo sinonim za negativnu junakinju, hodačicu preko leševa, zlobnicu nad zlobnicama.

Život superbogatih jeste neodoljiva tema a naročito problemi u porodici, nevolje i nesreće. Porodični okvir nas prirodno vezuje za priču. Opet, i bogati plaču - večita je uteha običnog čoveka. Šta im vredi sve to bogatstvo kad se toliko mrze i svađaju, hvala Bogu pa smo normalan svet, barem mirno spavamo - tešimo se.

Debele naramenice i estetika Reganove ere

Emitovanje Dinastije poklapa se sa vladavinom Ronalda Regana, otvorenog zaštitnika slobode za bogate, lepe, uspešne i moćne. Nensi Regan uvodi u Belu kuću glamurozni stil Dinastije, a kostimograf serije Nolan Miler proglašen je u Njujork tajmsu pre deset godina zaslužnim za modu debelih naramenica i kreatorom „moćne" modne siluete osamdesetih.

Dinastija je pripadala žanru televizijske sapunice u udarnom terminu (Prime Time Soap Opera), bogatijoj i skupljoj verziji sličnih dnevnih serija, sa karakterističnom otvorenom radnjom, srceparajućim zapletima, intrigama, neverovatnim obrtima i nepravdama. Po Beogradu je u to vreme kružila fora kako je Blejk saznao da je sam sebi otac - eto takvi su otprilike bili obrti i zapleti.

Bila je to masovna zabava koje su se intelektualci stideli, koju su samo u prolazu slučajno videli, pošto oni to inače nikada ne gledaju. „Stidim se da priznam, ali gledam Dalas" naslov je tadašnjeg sociološkog istraživanja o moralnoj hijerarhiji televizijskih programa. Ipak životni stil Karingtonovih nije bio izmišljotina - bila je to stvarnost Reganove ere. 

Protekle decenije televizijske serije nikad nisu bile kvalitetnije i intrigantnije. Sa fantastičnim scenarističkim timovima i najboljim autorima svih filmskih zanimanja, poslastica su za gledanje. Niko se više ne stidi što gleda serije, naprotiv, može da se čovek istakne u društvu ako ima u malom prstu repertoar Netfliksa i HBO-a .

Pojavom tzv. bindžovanja - mogućnosti da se epizode gledaju jedna za drugom, preko platformi za onlajn emitovanje, i inače intenzivan odnos gledalaca i serijskog sadržaja dodatno je pojačan. Bivate isisani u drugu realnost - sanjate budni, identifikujete se sa junacima, pa ste tako jedno vreme britanska kraljica, potom biznis predator ili profesor hemije koji proizvodi drogu.

Dinastija našeg doba

HBO-ova serija Nasleđe (Succesion) - porodična saga o tvorcu medijskog konglomerata, moćnom ocu Loganu Roju i njegovoj deci, pretendentima za naslednika trilionskog carstva - osvojila je svet i smatra se da je po značaju u rangu Porodice Soprano i Breaking bad. Nisu to više neuverljivi zapleti iz Dinastije, iznenadne amnezije i gubici vida - priča je savršena, likovi su kompleksni, motivi takođe, porodični odnosi imaju slojevitu pozadinu. Ipak, u igri je i dalje superbogati, supermoćni otac, nedostajuća majka i razmaženi, frustrirani potomci.

Serija počinje zapletom Šekspirovog Kralja Lira - onemoćali otac bira kome će ostaviti carstvo. Ali Logan Roj neće napraviti Lirovu grešku i ipak se neće tek tako razvlastiti - ne želi da prepusti moć nikome, a posebno ne ćerki i sinovima, koji imaju kvalitete taman takve da to zaista ne dolazi u obzir.

Svako od četvoro odrasle dece poseduje suštinsku nesposobnost da vodi konglomerat. Najstariji sin je van svake realnosti i u svojoj šezdesetoj konačno shvata šta bi moglo da bude njegov prvi posao - sviđa mu se da postane predsednik SAD. On je van kompanije i živi od očevog novca.

Naslednici

Ćerka i dva sina stalno su u očevoj orbiti i svako od njih smatra da će otac izabrati baš njega ili nju. On svima daje nadu, manipuliše željom za vladanjem svakog od njih, iako mu se zapravo ta njihova želja gadi, šalje ih da obavljaju teške i neprijatne dužnosti, uglavnom vezane za nezgodne delove poslovnih pregovora i zakulisne radnje.

Jedan od sinova počinje da mu direktno radi o glavi, ali to neće ići tako lako sa Loganom Rojem, čovekom koji je od škotskog emigranta došao do vrha sveta, u vreme kada je američki san bio java. U retkim momentima osvrtanja na prošlost, stari Roj priseća se da je stigao iz Britanije u „zemlju meda i mleka", da bi američku naciju sadašnjice opisao kao „jebeno brze ili mršave, na metu ili jogi".

Postoji i svita zaposlenih direktora, savetnika i ličnih asistenata bez radnog vremena i privatnog života, uvek spremnih za postrojavanje, rešavanje nerešivih zadataka ili otkaz. Zatim armija advokata - ne bi li se, u slučaju da neko iz porodice zabrlja među običnim ljudima, našli pred oštećenima sa spremnim ugovorom o ćutanju i odgovarajućim iznosom u kešu.

 I puno, puno posluge i psovki (ako još neko kaže da mi Srbi previše psujemo).

Na vrhu sveta

Taman kad neko od potencijalnih naslednika pokaže delić humanosti ili kompetencije i počnemo da razumevamo te prerazmažene bilionere sa Menhetna, emocionalno zlostavljane, rasle na minimumu ljubavi - tad vidite da vaš izabranik nema milosti ni prema kome i upravo pravi tešku svinjariju.

Naučeni od oca da je biznis rat i da u biznisu ako nisi ubica gubiš, da nije dovoljno samo poraziti protivnika već treba da ga dovedeš u situaciju da moli za milost - oni jesu loši, ali ipak nisu u stanju da budu lideri. Njihova privilegija da su ceo život proveli bez poznavanja realnog života, kazna je u obliku nagrade.

Niko nije svoj ni čitav. Onda vam se simpatije ipak okrenu prema ocu - deca zaista nisu ni za šta - pa uslede scene njegove okrutnosti, do sadizma. I, da: na otvorenoj telefonskoj vezi je sa predsednikom SAD - prvo se malo pošale pa prelaze na biznis teme...

Ako je neko pomislio da se požali na nepravilnosti u društvu u kojem živi - klijentizam, monopol, nepotizam, kontrolu medija i svakojaku korupciju - neka pogleda Nasleđe, pa da vidi kako se to radi na visokoj nozi. U korporacijama, među milijarderima, na vrhu sveta - simbolički su prikazani snimci Finansijske četvrti iz vazduha, tih neverovatnih kula od stakla i čelika. Preuzimanje kompanija pa kapriciozno uništavanje, dupli dogovori, zabadanje noževa u leđa najbliskijima, ucenjivanje deoničara, uopšte dosta ucenjivanja... štimung je ovog vrha biznis sveta. Finansijski stručnjaci slažu se da je serija tačna i verno predstavlja biznis Panteon.

Kralj Lir 2.0.

Ako pak zaključimo da je ovo slika pomahnitalog kapitalizma, što svakako delom i jeste, Vilijem Šekspir nas vremenskom mašinom vraća na početak sedamnaestog veka i na Kralja Lira, komad sa ništa manje savršenim mahinacijama svih vrsta, s pohlepom i izdajom. Evo šta poručuje zločesti Edmund, nezakoniti sin Vojvode Glostera, podmetnuvši lažno pismo ocu ne bi li uklonio rivala, svog brata:

„Otac što lako poveruje sve, brat plemenit, u kog je srce tako od zla daleko da i ne sumnja u njega; i na čijem budalastom poštenju lako moje spletke jašu! Sve jasno vidim. Ako ne rođenjem, lukavstvom ću se zemlje dokopati: sve mi je pravo što plen može dati."

Ulogu magnata Logana Roja tumači Brajan Koks, ugledni britanski glumac i reditelj Šekspirovog repertoara, koji je devedesetih tumačio i režirao upravo Kralja Lira. Autor je i knjige Lirovi dnevnici u kojoj opisuje rad na komadu. Pisac serije Succesion Džesi Armstrong priznaje da je priča inspirisana Šekspirom, životom Ruperta Mardoka i drugih porodica medijskih magnata - pa čak i elementima života britanske kraljice.

Tamna strana ljudske prirode, igre moći i pohlepa opstaju kroz vekove - samo se ambijent menja. Tako u seriji Nasleđe uživamo u raskošnim vilama na Menhetnu i obalama Njujorka, u Novom Meksiku, Britaniji, Toskani. Vila Henrija Forda u Hamptonsima jedna je od lokacija serije, kao i vila Američko-irskog istorijskog udruženja na Petoj aveniji na Menhetnu.

Luksuzna jahta krstari vodama čarobnih ostrva Korčule, Mljeta i Šipana - ali junaci zapravo teško mogu da dožive svu tu lepotu jer se upravo u tom rajskom ambijentu dešavaju neprijatne, čak grozne stvari. Svako porodično letovanje mala je klopka za članove porodice, a odmori su tek pakao za sebe, iako se putuje privatnim avionima, helikopterima i limuzinama.

Scene sa samrti medijskog carstva

„Biti bogat, to je kao da si superheroj", replika je jednog od autsajdera u seriji. Koji bi to bio superheroj? Najpre Superhik iz crnohumornog stripa Alan Ford, sa radnjom takođe na Menhetnu. Jedino on krade siromašnima da bi dao bogatima.

Naime, obični ljudi za ovu superklasu jednostavno - ne postoje. U internim izveštajima o kojekakvim skandalima na kruzerima u vlasništvu kompanije porodice Roj, postoji napomena: „Pravi ljudi nisu umešani" (No real people involved). Dakle, ako su žrtve nebitni ljudi, to je kao da žrtava i nema.

Medijski mogul Logan Roj je kralj umirućeg carstva televizije i novina - nalik Rupertu Mardoku, na primer. On je predstavnik stare škole i zastarele tehnologije pred nadolazećim cunamijem klinaca iz tehnoloških kompanija.

U seriji susrećemo nove, mlade tehno-mogule: vole da izgledaju obično i smoreno, više cene ekološke kuće na obali i otrcane dukserice nego zlatno posuđe, ali nisu ništa manje krvoločni kad je u pitanju profit i berza.

Pohlepa je preuzela novo lice. Sada izgleda tako cool.