Čitaj mi!

Leteći taksi – hoće li gradska vozila leteti već u trećoj deceniji ovog milenijuma

Ulagači su opet dali stotine miliona evra za projekat „Volokopter”. To su male električne letelice koje bi, prema optimističnim prognozama, za koju godinu mogle da jezde gradovima. I zarađuju milijarde.

Sve podseća na film Peti element sa Brusom Vilisom i Milom Jovović. Sniman krajem devedesetih, ovaj film je radnju smestio u 2263. godinu, kad gradom jezde leteći automobili. Tada niko nije mogao ni da sanja ono što danas tvrde entuzijasti koji su namirisali dobar posao – da bi gradska vozila mogla da lete već u trećoj deceniji ovog milenijuma.

Tako se bar nadaju u firmi „Volokopter“ iz gradića Bruhzala nedaleko od Štutgarta. Sada su prikupili još 200 miliona evra investicija, uz 122 miliona sa kojima su ranije krenuli. U igri su krupni igrači: logistika Nemačke železnice, „Intel“, „Dajmler“ i kineski proizvođač automobila „Džili“. Sada su se pridružili dobavljač automobilske branše „Kontinental“ i divovski fond „Blekrok“.

„Kroz ta partnerstva možemo da posegnemo za neophodnom ekspertizom kako bismo narednih godina pokrenuli prve linije“, rekao je ove sedmice Florijan Rojter, šef „Volokoptera“.

Planiraju da u naredne dve godine ponude prve komercijalne leteće taksi linije. Firma razvija male autonomne letelice nalik na helikoptere kojima bi putnici mogli da izbegnu gužve na putevima i sigurno dođu do cilja. Radi se i na logističkoj bespilotnoj letelici namenjenoj isporukama.

O konceptu urbanog saobraćaja raspravlja se već decenijama. Letelice se vide kao zgodan način da se zaobiđu gužve, a postaju moguće napretkom senzora i brzog interneta koji sprečavaju koliziju. Glavni izazovi su i dalje relativno mala nosivost i baterija koja ne može da izdrži duže letove.

Pioniri u velikom biznisu

„Volokopter“ je osnovan pre deset godina i, zajedno sa nemačkim konkurentom „Lilijumom“, spada u pionire ove mlade branše. „Lilijum“ iz Minhena, koji radi na malenom autonomnom avionu sa 36 motora, sada već vredi više od milijardu dolara. Na koliko se procenjuje vrednost „Volokoptera“? O tome šef „Rojtera” nije želeo da govori.

No jasno je da je širom sveta počela trka u tome ko će imati prvi leteći taksi. Osim američkog startapa „Džobi“, i velikani tradicionalnog saobraćaja poput „Erbasa“ i „Folksvagena“ razvijaju svoje letelice.

Analitičari investicione banke „Morgan Stenli“ računaju da bi tržište letećih taksija već 2040. godine moglo da bude teško 1,5 biliona dolara godišnje.

Evropska agencija leta EASA takođe računa da će firme poput „Volokoptera“ i „Lilijuma“ kroz najdalje četiri, pet godina dobiti potrebne dozvole. „Volokopter“ je već u decembru tražio dozvolu u Sjedinjenim Državama.

Prema pisanju lista Velt, prošle godine je preko milijardu dolara uloženo u branšu. Širom sveta na tome radi preko dvesta firmi, od njih tri četvrtine dolaze iz Kine. List piše da je „počela finalna runda u borbi za vođstvo na tržištu letećih taksija“.

broj komentara 7 pošalji komentar
(subota, 06. mar 2021, 14:49) - anonymous [neregistrovani]

Dronkama nisu potrebni vozaci...???

Mogu se sigurno programirati.
I lijepo , brzo i efikasno posluziti klinikama.
Za transport lijekova i eprveta sa uzocima..
Nemoze dronka nositi svoga taxistu.
Za sada ona nema snage za vece terete...

(subota, 06. mar 2021, 12:30) - anonymous [neregistrovani]

Čik probaj

Da li ste realni ? Ko će da koristi prevoz vazduhom,bez vozača,verovatno sa padobranom i kacigom ?!
I ko je kriv za udes?

(petak, 05. mar 2021, 20:59) - anonymous [neregistrovani]

Lepo

Luda kuća .
Neandertalci nisu bili toliko ludi .

(petak, 05. mar 2021, 19:38) - anonymous [neregistrovani]

Lud, zbunjen, normalan

Koliko vidim samo je dobrom starom helikopteru promijenjeno ime u (leteci)taksi

(petak, 05. mar 2021, 18:11) - anonymous [neregistrovani]

Poklon

Poklonite mi samo jedan, neću se ljutiti

(petak, 05. mar 2021, 16:54) - anonymous [neregistrovani]

Nece to funkcionisati, mi smo intelektualno u 5 veku pre nove ere, te su ove tehnologije nedostupna polja.

Pogledajte ljude oko sebe, pustite tv ili radio, pogledajte u novine na kiosku i sve ce vam biti jasno. Ljudi se i dalje loze na zaostalost, ne na napredak.

(petak, 05. mar 2021, 15:20) - Огњен [neregistrovani]

Cyclocopter

Веће шансе да постане летећи урбани такси има "циклокоптер".

div id="adoceanrsvdcfhklggd">