Kako će izgledati helikopter budućnosti za američku vojsku

Kompanije "Sikorski" i "Boing" testiraju SB-1 "defajnt" koji predstavlja prvi korak u programu helikoptera budućnosti za američku vojsku. Letelica ima koaksijalne elise koje omogućavaju bolje performanse. Objavljeni su najnoviji snimci demonstracije manevrisanja i brzine na malim visinama.

Sjedinjene Države planiraju da proizvedu novu porodicu vojnih helikoptera u okviru programa Future Vertical Lift. Trenutno se razvija pet letelica različitih veličina, ali one imaju slične ili iste senzore, avioniku, motore i ostalu opremu. Cilj je da se zamene legendarni helikopteri "blek hok", "apač", "činuk" i "kajova".

Zamena letelica koje su stekle kultni status i u koje pripadnici američke vojske imaju veliko poverenje predstavlja veliki izazov. Zbog toga novi program mora da ponudi nešto zaista novo, napredno i pouzdano.

Ukoštac s problemom uhvatile su se kompanije "Sikorski" i "Boing". Logično je da bi upravo te dve firme mogle da zadobiju poverenje američkih vlasti i obezbede finansiranje, jer su helikopteri njihove proizvodnje trenutno dominantni u sastavu američke armije.

Uz to, nije im strana ni saradnja. Poslednji put "Sikorski" i "Boing" radili su zajedno na stelt helikopteru "komanč". Program je ugašen 2004. godine, iako je do tada potrošeno oko sedam milijardi dolara.

Prvi korak ka helikopteru budućnosti te kompanije napravile su sa demonstracionom letelicom SB-1 "defajnt", čije sposobnosti trenutno ocenjuje američka vojska kako bi se definisao pravac daljeg razvoja.

U prvoj fazi, glavnu ulogu ima kompanija "Sikorski" (ćerka-firma "Lokid Martina"), jer je letelica bazirana na njihovoj eksperimentalnoj letelici sa koaksijalnim elisama Iks-2, koja je dobila mnoge nagrade i priznanja za dizajn. "Boing" bi trebalo da predvodi drugu fazu, u kojoj bi se demonstrirala sposobnost sistema za sprovođenje misija.

Prototip SB-1 otkriven je u decembru 2018. godine, a prvi let je obavljen u martu 2019. godine. Tokom godine nastavljena su testiranja i otklanjani problemi koji su se pojavljivali.

Demonstracionu letelicu pokreću već dokazani motori T-55s (korišćeni u "čikuku"), ali bi konačna verzija trebalo da bude opremljena novim, naprednijim motorima, tako da je o tačnim performansama prerano govoriti.

U poređenju sa standardnim helikopterima, koaksijalne elise koje se rotiraju u suprotnim smerovima nude veću brzinu i bolje performanse. Proizvođači obećavaju da će SB-1 biti brz i spretan, da će posedovati impresivna ubrzanja i usporavanja. Najavljuje se i mogućnost lebdenja sa uzdignutim repom i nosem usmerenim ka zemlji.

Objavljeni su najnoviji snimci demonstracije manevrisanja i brzine SB-1 na malim visinama. "Sikorski" i "Boing" ističu da je to od velikog značaja za napadačke misije američke vojske.

Prema intervjuima i izjavama pilota koji su leteli na SB-1, reklo bi se da su veoma zadovoljni. Naročito im se dopao dvostruki sistem elisa za koji kažu da obezbeđuje veliko poverenje, jer može da nastavi let i ukoliko pretrpi određena oštećenja.

Neki kažu da će futuristički helikopter, čak i ako u borbi ostane bez repa, i dalje leteti brže nego neoštećeni UH-60 "blek houk".

Naravno, sve to će morati da se dokaže i pokaže u različitim fazama testiranja, a "Sikorski" i "Boing" će morati da pobede i ostale rivale na tržištu.