Читај ми!

„Дворучни“ роботизовани багер - револуција у грађевинарству

Јапанска компанија „Хитачи“ развила је необични роботизовани багер са два руке који не само што може да обавља дупло већу количину посла из области грађевине од других машина те врсте, већ може и да изводи фине операције какве обављају људске руке. Захваљујући томе он може и да се користи у спасавању унесрећених, не само у случају земљотреса или пожара, већ и аутомобилских несрећа. Јапански инжењер који их је осмислио добио је идеју да пројектује „дворучни“ багер гледајући свој омиљени научнофантастични цртани о роботима.

Да свет наизглед лаке фантазије може озбиљно да утиче на реалност и на начин на који мислимо у свакодневном животу, па чак и допринесе остварењу значајног друштвеног напретка, потврђује интересантна технолошка иновација у области грађевинарства у Јапану.

Необични гусеничар, налик јастогу, са две дуге, тешке руке и великим хватаљкама или кашикама, све чешће се може видети на улицама јапанских градова где брзо чисти рушевине и отпад - ударајући и цепајући, подижући и теглећи, сечући и бушећи.

Захваљујући постојању два крака, багер по имену „Астако“ завршава све послове дупло брже од других машина исте врсте, али хитрост није његова једина врлина, јер присуство додатног крака доноси и нови квалитет кроз унапређење функционалности, односно, проширење дијапазона радњи које може да обави.

У кабини „Астака“, постоје две палице за управљање рукама - по једна са обе стране, уз бутине оператера. На његове краке могу да се инсталирају разне врсте алата као што су лопате, хватаљке, секачи и бушилице. Краци су тако прецизни и осетљиви да могу да ухвате и мале, лаке објекте као што су пластичне флаше, а да их при том не згњече, као и да врше операције са кратким корацима, попут скраћивања дршке од метле на сваких пар центиметара.

Оператеру такав прецизан рад, поред одличне хидраулике, омогућава екран на којем му камере преносе слику простора у којем се крећу врхови кракова, тако да, у целини, радни процес личи на видео-игру са џојстицима.

Најновији модел „Астако нео“, који је пуштен у продају 2012. године, има два крака различите величине, од којих један служи за подупирање конструкције зграде док други истовремено уклања комаде бетона или дрвета. Још један ефикасан начин за упоредно коришћење тих асиметричних кракова је употреба већег за придржавање или подизање најтежих и најкрупнијих објеката, а мањег за њихову обраду (сечење или пресавијање) на лицу места.

Рекламни видео „Хитачија“ приказује овај чудесни багер од 18 тона како, држећи удараљке, свира бубњеве, односно, како са кантицом воде у шаци једне руке водом залива саксију цвећа коју држи у другој. Речи „шака“ и „рука“ овде нису случајно употребљене - „Астако“ не само што импресионира техничким квалитетом хидраулике и сензора који омогућавају финоћу и прецизност покрета каква се виђа у људи, већ и збуњује, јер својом способношћу да обавља радње које људи врше у свакодневном животу готово пружа илузију да је реч о живом створењу, а не о тешкој грађевинској машини.

Машинска револуција проистекла из научнофантастичног цртаћа

Двокраки багер који изазива завист колега конструктора, али и голица машту обичних љубитеља механике и кибернетике, револуционарни је изум који из основа мења концепт те врсте грађевинске машине. Оно што је посебно интересантно у вези те технолошке иновације је то да до ње можда никада не би ни дошло да машински инжењер Акинори Ишии није пуно гледао цртаће.

Ишии, шеф конструктора предузећа „Хитачи грађевинске машине“, од ране младости је обожавалац у Јапану опште познате научнофантастичне приче Мобилни ратник Гандам. Гандам је летећи, кибернетски див, јунак цртане серије чијом позорницом, као моћно оружје будућности, доминирају бројни роботи којима људи управљају изнутра.

Анимирана футуристичка бајка Мобилни ратник Гандам појавила се на малим екранима у Јапану 1979. године, а њена популарност, захваљујући бројним наставцима, романима и стриповима који се на њу ослањају, ни данас не опада. Најугледнији економски недељник у Земљи излазећег сунца Никеи бизнис је управо овог месеца посветио готово читав број феномену продаје филмова, стрипова, играчака, костима и разне друге робе инспирисане причом о гигантским машинама које у борби за одбрану фиктивне Земаљску федерације предводи Гандам, и истоимену милијардерску франшизу прогласио узором доброг пословања и једним од најважнијих замајаца јапанске привреде.

Инжењер Ишии, као велики обожавалац поменуте приче, за време студија је сањао о томе да у стварности конструише машину која би наликовала роботима из његовог омиљеног цртаћа - направу која би имала прецизне механичке удове и којом би из средишта управљао човек. Када је 2002. године његова компанија објавила унутрашњи конкурс за конструисање нове грађевинске машине на којем се захтевала свежина у приступу и новитет, Ишии је одлучио да покуша да реализује свој давнашњи сан, поготову стога што се обилазећи терен уверио да постоје бројни, конкретни проблеми у уклањању рушевина и отпада који би се могли решити када би багери имали два крака. Његова замисао о „дворучном багеру“ однела је победу и 2005. године из радионице компаније са седиштем у малом граду Сока у префектури Саитама изашао је прототип „Астака“.

Ишии, сада водећи конструктор те фирме са 2.540 радника, познат је по томе што за представљање и објашњавање својих идеја користи шеме и пресеке робота који се појављују у цртаћу.

Невероватно практична и свестрана машина

Једнако импресивна као идеја је и реализација, односно, низ технолошких решења за очување равнотеже и мобилности багера у целини и за остварење осетљивост кракова машине на команде. „Астако“ не само да може брже да заврши посао рашчишћавања од друге механизације сличног типа, већ се и намеће својом способношћу да на лицу места обави финију припрему материјала за одлагање и транспорт, јер велике комаде метала може да пресавије на пола и дрвну грађу ситно исече, те тако додатно олакша процес уклањања рушевина и отпадака.

Својом хируршком прецизношћу „Астако“ може и да директно допринесе спасавању особа заробљених у смрсканим возилима, као и људи затрпаних у земљотресима и одронима, па зато не чуди да га, поред компанија чији је задатак да руше старе грађевине, данас користе и ватрогасне службе градова Токијо и Кавасаки за потрагу за преживелим у несрећама и за рашчишћавање терена након пожара.

„Астако“ је своје квалитете на најбољи начин приказао приликом тешког посла рашчишћавања огромне количине рушевина у приморским градићима у префектури Мијаги које је у марту 2011. збрисао велики цунами.

Мања, лакша верзија тог багера са два крака једнаке дужине "Астако-Сора“ коришћења је и за крчење тешко оштећених инсталација нуклеарне централе „Фукушима 1“, коју је запљуснуо цунами висине 13 метара и протресло неколико екплозија.

Као једини велики, хидраулични багер са два крака на свету „Астако“ је привукао и пажњу јапанских произвођача играчака „Такара Томи“ и „Хасегава“, који су направили његове макете.

И док за њих треба издвојити двадесетак евра, прави „Астако“ је истински забавна и вредна играчка која, зависно од верзије, кошта између 120 и 130 хиљада евра.

број коментара 2 Пошаљи коментар
(недеља, 18. окт 2015, 12:42) - ☺ [нерегистровани]

Rakar


Sad stvarno liči na raka!

(недеља, 18. окт 2015, 11:37) - anonymous [нерегистровани]

Budalastina

Mogli su da stave i osam kasika i 16 sekaca. Postoji neka granica koliko stepeni slobode moze covek da kontrolise.