Šalteri „iz kamenog doba“: A gde je pečat?!

Još u aprilu zakazala sam termin za zamenu pasoša. Odnosno – za „podnošenje zahteva za izdavanje novog pasoša“. Elektronski. To je sjajno – lako je i jednostavno, bez čekanja u redu, gužve, nervoze... Ma, sve „baš kako treba“, kako bi rekla Zlatokosa!

Krajem juna sam se u zakazano vreme našla u stanici MUP-a. Kako sam došla nekoliko minuta ranije, stojim i čekam svoj termin. Hol prepun, ljudi čekaju razne isprave. Na oglasnoj tabli sličica na kojoj je precrtan pečat i uz to obaveštenje: „Pečat nije obavezan.“

 Čujem neke ljude kako komentarišu: „Nije obavezan, nije obavezan, a ništa ne mo'š bez njega!“ „Nama ga opet traže... Malo sutra nije obavezan.“

Razmišljam kako smo nepoverljivi, kako često polazimo od negativnih premisa i odbijamo da poverujemo da je nešto moguće uraditi bez komplikacija.

Kroz glavu mi prolazi i da sam i sama možda i dalje malo sumnjičava... Naime, jesam mobilnom aplikacijom banke uplatila takse za izdavanje pasoša, a opet sam štampala te uplatnice i ponela ih sa sobom „kao dokaz“.

Ulazim u kancelariju; službenici koja treba da proveri moje podatke, uzme otisak prsta, fotografiše me itd. dajem ličnu kartu, pasoš i pomenute uplatnice. Počinje razgovor od dobrih nekoliko minuta, ali u najkraćem:

– Šta Vam je to?

– Uplatnice... Platila sam elektronski, ali sam ipak štampala... za svaki slučaj...

– A gde je pečat?!

– Kako to mislite pečat? Pa sad Vam rekoh da sam elektronski platila.

– Da, ali morali ste posle sa ovim papirom da odete u banku da Vam udare pečat!

– Da sam htela da čekam u redu u banci, onda bih bar i platila tako na šalteru... Valjda je poenta da pojednostavimo...

– Ne mogu da Vam uzmem te papire. Idite u banku po pečat.

– Prošlo je pet sati, ne radi banka.

– Zakažite onda drugi termin i dođite ponovo sa ispečatiranom potvrdom o uplati.

– Ja sam ovaj termin zakazala pre dva meseca... Neću ponovo da zakazujem neki novi termin koji će biti ko zna kad... Uostalom, na oglasnoj tabli tu u holu piše da pečat nije obavezan! A znam i da je Zakon menjan prvo pre osam godina a onda i prošle godine i da je bila vest kako pečat ide u istoriju.

– Da, ali ja ovo ne mogu da primim bez pečata... Verujem ja da ste platili, ali mi nemamo softver koji registruje uplate, tako da ne smem da uzimam ništa bez pečata!

Sad više nisam sigurna da li sam besna, tužna ili samo iznenađena. Iz te zapitanosti – kako je moguće, kada toliko govorimo o e-Upravi i pojednostavljenju procedura i o digitalizaciji, opet ništa ne može da se uradi bez papira i pečata, trgnu me reči druge službenice iz kancelarije, koja tu radi okrenuta ka šalteru, ali je očigledno pratila naš razgovor.

– Znate šta?! Ta digitalizacija i to elektronski... To o čemu pričate... to možda postoji. Možda! Ali tamo negde, u onom svetu tamo, s one strane... Ali sa ove naše strane šaltera je i dalje kameno doba!

Na kraju, sve tri nekako uspevamo da pronađemo kompromisno rešenje: uspela sam da predam zahtev, samo sam sutradan donela onu pomenutu uplatnicu, ali sa pečatom iz banke. Nije bilo drugog načina. (Kako je izgledao razgovor sa radnicima u banci, to je za neku drugu epizodu. U najkraćem – prvo mi nisu verovali šta tražim, a onda su se smejali kao da sam im ispirčala dobar vic.)

Umesto jednostavno, bilo je komplikovano. Ali na kraju je važno da sam ipak sve završila.

Samo, i dalje mi nije jasno mnogo toga:

Kako je moguće da se toliko toga promeni, da mogu razne račune, uključujući i struju i komunalije (koji se takođe plaćaju državnim, neki bi rekli konzervativnim, ustanovama) da plaćam elektronski i da to sve bude u redu i da ne moram u banku ili poštu po pečate, a da službe MUP-a nemaju mogućnost da registruju uplate?

Da li je taj softver toliko skup i ne može da se nabavi? Ili je to nekom tek tako promaklo?

Nije li ovako posao doveden „do pola puta“ – nešto može „onlajn", ali ne može sve, iako bi bilo logično da može?! 

I konačno – koliko je bilo ljudi koji nisu bili toliko uporni kao ja i koji su pri prvom „ne može“ odustali, pa onda čekali neki novi termin za nekoliko nedelja?

A takvih je bilo, kažu. Uz to, bilo je i onih koji se čude i ne veruju da im se traži pečat, čak znaju da budu i vrlo neprijatni... Uopšte nije lako ni radnicima na šalteru, jer oni ipak samo rade u skladu s pravilima koja su njima postavili! Ali opet – zašto bi nas, koji takođe poštujemo pravila, to zanimalo?

Nadam se samo da za deset godina, kad budem menjala pasoš, neću ponovo čuti to tragikomično i deplasirano pitanje: „A gde je pečat?“

broj komentara 15 pošalji komentar
(nedelja, 07. jul 2019, 16:51) - Klara [neregistrovani]

Pecat? Najmani problem!

Verovali ili ne, meni je bilo trazeno da odredjeni papir dostavim TELEFAKSOM!!! Na sva moja pitanja i uveravanja da je i imejl podjednako dobar, dobila sam odgovor da moraju imati kopiju na papiru za arhivu!!!
Na faks papiru koji izbledi ili pocrni za godinu dana!!!
Pitala sam zasto jednostavno ne odstampaju mejl na nekom laserskom ili inkjet printeru, odgovor - ne, ne, i ne!!!
I sta cu, morala sam preci pola grada dok mi se nije smilovala jedna gospodja i poslala taj moj papir telefaksom...

(subota, 06. jul 2019, 16:36) - Nada T. [neregistrovani]

Samo te uplatnice su odavno prevazidjene

Te uplatnice moraju biti vec popunjene od nadleznih organa, u zavisnosti sta stranka radi. Na stranci je samo da upise svoju adresu i potpise. Sve ostalo mora biti odstampano. Zamislite samo koliko se gubi vremena 2 uplatnice popuniti sa onim silnim brojevima, kome ide, od koga ide, sifra valute.... Stvaraju se nepotrebno guzve u salter sali. Cemu to? Kase postaviti u zgradi MUP, Poreznom, Maticnom uredu...itd. tako da klijent ne mora ekstra da ide na postu zbog uplata. Sve na jednom mestu bez mnogo papira.

(subota, 06. jul 2019, 16:24) - anonymous [neregistrovani]

Pre bih rekao...

Mi smo zemlja koja obozava birokratiju, papire, pecate, uplatnice, cekanje u redovima gde god dodjes, veze da ti neko nesto odradi....Sve je to nasledjeno iz SFRJ i relativno malo se toga promenilo. Ima boljitka ali ide sporo. Gradjanin gubi i vreme i novac samo zbog toga sto nikog pametnog nemamo da to radikalno i kvalitetno izmeni na drzavnom nivou. Da sve predvidi i da sistem kompletno funkcionira. Recite mi samo da nisam u pravu. Iskren da budem to je razlog broj 2. zasto sam onomad napustio SFRJ. Svejedno volim Srbiju, narod nam je dobar. Pozdrav od gastarbajtera sa zapada EU.

(subota, 06. jul 2019, 11:21) - Kalesu [neregistrovani]

Praktičnost

U šalter sali PU Subotica postoje i šalteri Pošte i još jedne banke. U Pošti već znaju šta je sve potrebno za neki dokument, i sve uplate odradite bukvalno prekoputa šaltera, gde sve to predate bez komplikacija. Ako je u pitanju registracija vozila, sve će vam biti kompletirano u kancelariji pri tehničkom pregledu (obično ih drži neka osiguravajuća kuća), samo donesete u PU i - gotovo. Tako je meni trebalo (sa tehničkim, pa do nalepnice u ruci, produženje registracije) tačno 52 minuta,, računajući i put, srećom, ne dug. Volimo mi ovde da "glumimo" Evropu i savremeni svet, plaćanje i ceo život preko interneta, ali neke "dečije bolesti" online života još nismo sasvim prevazišli.

(subota, 06. jul 2019, 10:35) - anonymous [neregistrovani]

Posta je

zakon,jesam "dinosaurus",ali je..s "digitalizaciju i elektroniku",nista u Srbiji ne funkcionise bez pecata i. U Australiji ne koriste pecat od 1979.godine.pa zamislite kako bi to bilo danas kod nas u "modernom" dobu kada nam sve funkcinise "Evropski." (elektronski).

(subota, 06. jul 2019, 03:15) - anonymous [neregistrovani]

Odg: dokaz o uplati

Ja se pitam ipak, da li se pravis. Dokaz o uplati je broj tranzakcije koja moze da se proveri elektronski, u svakoj normalnoj ustanovi je tako!

(petak, 05. jul 2019, 17:33) - anonymous [neregistrovani]

Porezno- NS -Hteli su nesto a sistem im ne radi

Slicno je sa porezom na izdavanje nepokretnosti (stana ili kuce). Pokusavam da uplatim taj porez od marta meseca ove godine bezuspesno. Samo primaju PPO obrasce ali menjaju softver vec par meseci pa nisu u stanju da izdaju podatke za uplatnicu da bi covek mogao da im plati taj porez. Nisu mi jasni ti ljudi, kad ne placas porez nisi im dobar, kad placas porez opet nisi dobar, jer im dosadjujes, i zvace te kad im proradi "sistem". Sta nasa drzava uopste zeli od gradjana?

(petak, 05. jul 2019, 17:21) - anonymous [neregistrovani]

Црвени киоск

Поред Полицијске управе (ПУ) у Ваљеву се налази један киоск и сви службеници ПУ упућују странке на тај киоск. Странке се упућују
- да ту купе неопходне обрасце, као да у ПУ нико није способан да припреми, одштампа и преда странкама, или ако треба да прода одговарајуће обрасце, ако су неопходни;
- да им ту попуне исте те обрасце, као да смо сви ми неписмени и као да не умемо да напишемо своје податке на парче папира.
Треба ли рећи да је тај киоск у власништву приватне агенције и да странке све ово плаћају!

(petak, 05. jul 2019, 15:10) - Krle [neregistrovani]

Pečat je zakon, sve drugo su sitnice - !!!

Pečat je zakon, pečat je majka, zaova i snajka - !!!

(petak, 05. jul 2019, 14:00) - anonymous [neregistrovani]

Organizacija postage u pitanju

Kad se uplati elektroski na racun MUP-a pare se sa tvog lacuna prebacuju na racun MUP-a koji se vodiu istoj ili nekoj drugo jbanci. Radnik MUP-a elekronski "online" proverava uplatu na racing MUP-a, pre nego sto potvrdi zakazani termin.
Ili, drugi nacin: da MUP ima svoj terminal za uplatu koji moze da primi kreditnu karticu ili gotovinu za vreme zakazanog termina.