Šta je budućnost – biogorivo ili električni automobili

Srbija bi već iduće godine iz obnovljivih izvora trebalo da pokrije 10 odsto potrošnje goriva u transportu, a od te količine udeo biogoriva mora da bude sedam odsto. Evropska unija traži i veće korišćenje biogoriva, iako planirane kvote sada ispunjavju samo Švedska i Finska. Istovremeno, postavlja se pitanje – kakva je sudbina biogoriva ako svet stremi električnim automobilima?

Biogorivo se uglavnom proizvodi iz poljoprivrednih kultura – uljane repice, pšenice, kukuruza, palminog ulja i ostataka jestivog ulja. U Srbiji je upotreba zelenih goriva u saobraćaju veoma mala.

"Što se tiče Srbije, mi se krećemo, u zavisnosti od potrošnje finalne energije, svake godine različito, u rasponu 1,2 do dva procenta. Naglašavam da je taj procenat zasnovan prvenstveno na korišćenju električne energije u šinskom saobraćaju, a ne na upotrebi biogoriva", kaže pomoćnik ministra rudarstva i energetike Miloš Banjac.

Do jeseni, biće doneta tri podzakonska akta koja će u potpunosti regulisati primenu biogoriva u trasportu.

Ono se ne koriste samo, već se meša sa dizelom. Naftne kompanije se spremaju za njegovu primenu, ali i podsećaju na ograničenja, jer se biogoriva kvare. 

"Ako neko napuni automobil biogorivom i drži ga pet meseci na parkingu, to biogorivo će se pokvariti. I nama u NIS-u je cilj da bude što kraći rok od trenutka kada namešamo gorivo do trenutka kada ga isporučimo krajnjem potrošaču na stanici", ističe Dušan Stanar iz kompanije "NIS Gaspromnjeft".

Iako članice dosta kasne u primeni biogoriva, Evropska unija je već pooštrila direktive u toj oblasti – udeo biogoriva do 2030. mora biti čak 14 odsto.

"Nema lakog rešenja. Biogoriva zahtevaju jaku finansijsku podršku, neophodna su istraživanja o uticaju na motore, vozni park, a ceo proces zahteva stalnu, transparentnu komunikaciju vlasti sa snabdevačima", navodi Madalina Grigoresku, stručnjak kompanije "OMV Petrom" iz Rumunije.

"Struja je već ozbiljna konkurencija biogorivu"

Priča o biogorivima počela je još sedamdesetih godina prošlog veka, u vreme naftne krize.

Razlozi njegovog korišćenja od tada su dosta promenjeni i glavni cilj je sada smanjenje emisije gasova staklene bašte.

Struja je već ozbiljna konkurencija biogorivu, a mnogi proizvođači automobila stavljaju na svoje motore oznake da u njih ne sme da se toči biogorivo.

"Hibridni elektro-automobili su nova generacija koja je zvučala kao naučna fantastika u vreme kada su na Zapadu planirali korišćenje biogoriva. Ispostavilo se da su elektro-automobili nešto što mnogo brže napreduje", kaže Jelica Putniković iz Balkan magazina.

Statistika pokazuje i da, uprkos svim merama, biogorivu, hibridnim i električnim vozilima, potrošnja nafte u saobraćaju u svetu za sada, ipak, raste.

broj komentara 5 pošalji komentar
(sreda, 21. avg 2019, 11:11) - anonymous [neregistrovani]

Cuvajte buducnost u svjezem stanju...???

Buducnost je krupna stvar..
Nemojte buducnost stavljati u frizider...
Mali je. Ne moze buducnost stati u njega ...
Bukva je veliko drvo.. Daje gustu, debelu hladovinu.
Donesite buducnost u gustu bukovu sumu.
Da se cuva na suvom i hladnom mjestu...
Redovno kvasiti toplom vodom.
Da se odrzi svjezina..
Uskoro ce sva mora i oceani imati toplu vodu..
Topla voda je buducnost.

(sreda, 21. avg 2019, 09:02) - anonymous [neregistrovani]

Buducnost

Je elektricna. I zato napraviti plan o "elektrifikaciji" zemlje. Kasnimo ali nije toliko tesko.

(sreda, 21. avg 2019, 06:17) - anonymous [neregistrovani]

Nafta

U narednih 100 godina NAFTA !!! Ko iole racionalno razmotri sve činjenice zaključiće da nafte ima dovoljno za narednih 100 godina. Razlika je između rezervi i resursa... Biogorivo je dobro ali ga ima zanemarljivo malo. Električne energije takođe, ne dolazi ona sa neba već mahom iz fosilnih goriva.

(sreda, 21. avg 2019, 04:36) - anonymous [neregistrovani]

Ne moze biti buducnost bio gorivo

Zato sto dolazi do klimatskih promena.

(utorak, 20. avg 2019, 23:50) - anonymous [neregistrovani]

sveznalica

voda