Da li će dizelaši biti izbačeni iz gradova

I pored napora da se smanji emisija štetnih gasova nastalih korišćenjem fosilnih goriva i ublaže klimatske promene, prognoze ukazuju – svet će se na naftu oslanjati do 2040. godine. Računa se da će se potrošnja u transportu, koji je i najveći potrošač naftnih derivata, vidljivo smanjivati tek posle 2025. godine.

Pojedine zapadnoevropske države već su iz gradskih sredina proterale dizelaše. U istočnoj Evropi sve ih je više, a to potvrđuje i potražnja dizel-goriva. Udeo tog goriva u strukturi potrošnje u transportu, recimo, susedne Rumunije je 74 odsto. I u transportu naše zemlje zastupljen je dve trećine, a zbog drugih potreba rast je sve veći.

"U Srbiji je potrošnja dizela tri puta veća nego i benzina i naftnog tečnog gasa zajedno. Dizel u strukturi dominira zbog vozila, ali i zbog građevinarstva, poljoprivrede, teške mašine su oslonjene na potrošnju dizela. Treba uzeti u obzir da 96 procenata energije koja se odnosi na trasport u svetu je nafta", kaže Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije. 

Električna i hibridna vozila još ne utiču znatnije na potrošnju nafte jer istovremeno u svetu raste prevoz i ljudi i robe.

"Ne postoje valjana tehnička rešenja kako zameniti naftu, recimo u avio-saobraćaju, u brodskom saobraćaju. To su jako veliki transporteri, a tu su i drumski i teretni saobraćaj", ističe Mićović. 

"Ključna stavka u tim nastojanjima je kako povećati kapacitet baterija elektronskih akumulatora koji bi pokretali takva vozila. Vremenom će sve više i više dolaziti potražnja za sirovom naftom. Tu se u stvari neće promeniti ništa preko noći i neke prognoze Međunarodne agencije za energetiku su da će fosilna goriva još dvadesetak godina ostati dominantno pogonsko gorivo", kaže Aleksandar Zavišić, investicioni savetnik firme "Kapital RS".

Naftne kompanije se pripremaju za nadolazeće promene, što potvrđuju sve manja ulaganja u nove bušotine. A zemlje izvoznice nafte, članice OPEK-a sa Rusijom, već upravljaju svetskom proizvodnjom – dogovor o smanjenju je na snazi godinu dana.

"Kartel je postigao cilj jer su se njegove članice generalno pridržavale ograničenja proizvodnje nafte. Uspeli smo ono za šta su pesimisti mislili da je nemoguće. Naša odluka je bila istorijska", naveo je Muhamed Barkindo, generalni sekretar OPEK-a. 

Proizvodnja nafte u svetu je uravnotežena sa potražnjom. A poslednjih mesec dana cene sirove su stabilne, bez većih oscilacija.

broj komentara 10 pošalji komentar
(subota, 09. nov 2019, 08:46) - anonymous [neregistrovani]

Bio

sam u Nemackoj kada su uveli "filtere za preciscavanje" otpada izduvnih gasova iz dizel motora.Tada sam svima rekao da je to glupost i da isto "smrde" izduvni gasovi,gde su me svi napali kako nemam pojma i da je to super izmisljotina,i danas mnogo godina posle,ustanovljena je velika prevara Nemacke auto industije,jer taj filter prosto receno nikada nije "radio." Narodski receno,"Velika Sarena Laza."

(subota, 09. nov 2019, 07:35) - anonymous [neregistrovani]

Datum

Dajte nam neki datum, da se ne desi ovo preko noci

(subota, 09. nov 2019, 06:45) - Beograd [neregistrovani]

Gluposti !

Najbolje,,rešenje,,je da nam zabranite i da živimo.
Kako ste krenuli sa zabranama,ograničenjima i poskupljenjima ne bi me i to začudilo.
PS.Pa ljudi moji koji razmišljate o ovakvim glupostima, treba da znate da živimo u siromašnoj a ne nekoj zap.evropskoj razvijenoj drzavi.
.

(petak, 08. nov 2019, 23:33) - DrMr [neregistrovani]

Bez auta

Moze i bez autombila,verujte na rec,divota jedna.Kao prvo,ustedeo sam novac ako ne kupim auto,a kolika je tek lista drugih dazbina,sve su utemeljene na novcanim izdatcima,nista na toj listi nije a da ne kosta.Divota bez auta,verujte mi,nisam zagadjivac okoline,svuda mogu da se parkiram,odmorim,nigde mi nije zabranjeno.



(petak, 08. nov 2019, 23:00) - anonymous [neregistrovani]

Najveći krivci .

Izbaciti vozila , ugasiti termoelektrane, i zabraniti mazut i bice mnogo bolje !

(petak, 08. nov 2019, 21:18) - anonymous [neregistrovani]

El.vozila -parking

Dok kod nas razmišljaju o besplatnom parkingu u EU ,tačnije u belgiji, el. vozila ne plaćaju godišnji državni porez prilikom produženja registracije.
Pitam se o kakvom parkingu država razmišlja?
A dizel vozila nisu izbačena iz gradova, dozvoljeno je od euro 5 pa na više,u belgiji samo 2 grada . Od 2021 će biti euro 5 zabranjen.
Što se tiče Srbije to neće biti dok minimalna plata ne bude 600eura, a ne prosečna.

(petak, 08. nov 2019, 21:09) - anonymous [neregistrovani]

vozac

Iskljucite dizel povecajte plate na 2000 hiljade eur pa da kupim nov
da vam ne bi skodili naftni derivati .

(petak, 08. nov 2019, 21:04) - Воронцов [neregistrovani]

Зато су вероватно и причали како је ваздух у Београду загађен

А што се тиче фосилних горива добро је за човечанство док их има само што се то неразумно много троши. Чиме би покретали толике бродове , авионе камионе, тешке машине итд. А светску економију праве тако да бродови вуку исте робе, то јест исту врсту робе само различитих произвођача, са краја на крај света.Радна снага се размилила по свету па се путује авионима, аутомобилима по свету да би се обилазила места порекла или ишло у туризам итд. Дакле све се ради на томе да се што више троши, а не да се штеди.

(petak, 08. nov 2019, 20:47) - Stanar [neregistrovani]

Diskriminacija sipomasnih

Zabrana ulaza u centar starijim vozilima je isto sto i zabrana ulaska u grad onima sa plicim novcanikom. A sta ce sa stanarima koji voze stare automobile? Jedino sto smeju je da zabrane uvoz starijih automobila pa ce vremenom da se isčiste sa ulica, sve ostalo je diskriminacija, ogranicavanje kretanja osobama koje tu stanuju...

(petak, 08. nov 2019, 20:13) - Забрана дизела [neregistrovani]

Дизел

Направите метро, саобраћајне мреже па тек онда забрањујте уласке. У којој земљи живите? Па не купујем стари ауто зато што волим стара возила. Просечна плата је 400 евра. Како са њом живети и купити бољи ауто? Нереално је