Pet nemačkih navika koje je teško razumeti

Kada je Dana Regev pre pet godina stigla u Nemačku, mnogo toga joj je bilo novo i neshvatljivo. Evo njene liste: od promaje i jurcanja auto-putevima, do ljubavi prema papiru i čudnih nemačkih muškaraca.

Kada sam se iz Izraela preselila u Nemačku, znala sam da me očekuju nove kulturne i društvene norme.

Recimo, brzo sam shvatila da se Nemci slobodno odnose prema golotinji. Ili da nemaju problem da se na ulici izderu na nekog nepoznatog, ako imaju osećaj da je on nešto pogrešno uradio. I da će radije kupiti pivo u kiosku kako bi uštedeli koji cent nego da sednu u lep kafić odmah pored.

Neke nemačke navike su mi u međuvremenu prirasle srcu, kao što je sunčanje u parku, plaćanje gotovinom ili planiranje odmora mnogo unapred. Ipak, neke stvari su ostale strane.

Promaja - strašni neprijatelj

Odnos Nemaca prema cirkulaciji vazduha je veoma složen.

Ima mnogo fanatika koji vode računa o svežem vazduhu. Oni insistiraju da prozor bude otvoren i kada je napolju deset stepeni ispod nule. Ali kada hladan vazduh počne da se širi prostorijom, nastaje panika - zbog „promaje”.

Paniku mogu da izazovu dva prozora otvorena jedan nasuprot drugog. I posledice mogu da budu nesagledive: ukočeni vrat, gadna prehlada ili čak upala pluća.

U kom trenutku se tačno svež vazduh pretvara u opasnu promaju, još nisam shvatila. Ali preda mnom je još jedna duga zima kako bih mogla to da odgonetnem.

Ograničenje brzine? Ha, ha, ha...

Ne morate biti dugo u Nemačkoj da biste primetili kakvu ulogu za većinu ljudi ima automobil. Stoga su važne sve teme koje imaju veze sa njim. Neke od njih tiču se auto-puta - kao što je poznato, nemačkog izuma.

U Nemačkoj na mnogim deonicima auto-puteva nema ograničenja brzine. I svako ko to pokuša da dovede u pitanje, istog trenutka je suočen sa oštrim kritikama.

I zaista, 60 odsto smrtonosnih nesreća ne dešava se na auto-putevima već na magistralnim, na kojima je u Nemačkoj maksimalna dozvoljena brzina 100 kilometara na sat.

Ipak, za mene, koja dolazim iz zemlje u kojoj su saobraćajne nesreće najčešći uzrok smrti, teško je razumeti zašto je toliko važno juriti auto-putem dvesta na sat. A da ne govorim o uznemiravanju vozača koji sporije voze, kada im se ablenduje ili im se opasno približava.

Samo papir se računa!

Nemačka je poznata po kulturi reciklaže. Istovremeno primećujem koliko je u toj zemlji važan papir.

Svaki Nemac je prošle godine u proseku potrošio 241,7 kilograma papira. Time je Nemačka jedan od najvećih svetskih potrošača papira i vodeća je na listi među zemljama G-20. Sjedinjene Države su na drugom mestu.

Očigledno da i dalje važi Geteova izreka: To što čovek ima crno na belo, može mirno da donese kući.

Dakle, budite spremni da pišete pismo ukoliko želite da otkažete neki ugovor, odštampajte račune koje ste dobili elektronskom poštom i zaboravite na PDF. Ako želite da budete na sigurni, uvek sve imajte i na papiru.

Posao je posao

Nemci retko svoje kolege vide kao najbolje prijatelje, što je za mene u početku bio veliki šok.

Šefovi me nikada ništa ne pitaju o mom privatnom životu. Morala sam zaista da se dovijam u razgovorima kako bi o meni saznali nešto više od imena i odakle dolazim.

S obzirom da su moje kolege ljudi sa kojima provodim najveći deo dana, čudno mi je da sa njima ne razgovaram o svemu i svačemu. Mnogim Nemcima je, međutim, ta podela na privatni i poslovni život sasvim normalna.

Za mene kao Izraelku to je pravi izazov. Navikla sam da sa ljudima sa kojima radim ne delim samo kancelariju, već i da sa njima idem na piće i o svemu razgovaram.

Nedeljna svetinja

U Nemačkoj sedmica zapravo ima šest dana. Nedelje se, doduše, mogu naći na kalendaru i definitivno dolaze uvek nakon subote, ali inače se ozbiljno pitam da li one uopšte postoje.

Tog dana su sve radnje - osim kafića i restorana - zatvorene, gradski prevoz ima drugi red vožnje. Čak i u glavnom gradu Berlinu sve nekako deluje sporije. I to očigledno apsolutno nikom ne smeta.

Nemojte pogrešno da me shvatite: ja sam velika pristalica jednog ili više neradnih dana u nedelji i za to sam veoma zahvalna sindikatima. Ali kao neko ko je stalno zaposlen se pitam: zar ne bi bilo dobro da neke stvari i nedeljom možete da obavite?

Bonus: Dejting sa Nemcem

Nemački muškarac ostaje misterija mnogim ženama.

Još tokom prvih dana boravka u Nemačkoj, mnoge žene iz čitavog sveta, ali i Nemice su me upozorile na tu posebnu vrstu.

U njihovu odbranu moram da dodam da su u međuvremenu upoznati sa glasinama i zanima ih šta mogu da promene da ih ne bije taj loš glas.

Komunikacija sa njima nije jednostavna. Forme njihove komunikacije su čudne i nepredvidive. Mreže kao što su Votsap i Fejsbuk oni rado zaobilaze i uopšte dugo traje dok konačno ne priznaju da je to što sa njima imate - veza. Ali to je kao sa promajom: imam čitavu sezonu da razotkrijem tu tajnu.

broj komentara 15 pošalji komentar
(nedelja, 15. dec 2019, 09:44) - Kristina [neregistrovani]

Nemacka

Takodje zivim u Nemackoj i nisam bas saglasna s ovim zapazanjima. Ablenduju samo ako se levom trakom vozi sporije, ne voze svi 200km/h. Za promaju prvi put cujem, a sa kolegama s posla prica se i o privatnim stvarima.

(subota, 14. dec 2019, 12:05) - anonymous [neregistrovani]

Бежанија из Србије

Јел ово, како да се прилагодите на живот у Немачкој, лекција прва?

(subota, 14. dec 2019, 08:06) - anonymous [neregistrovani]

Auto-put

Od kad je Auto-put sa jednom Tracking?
Gospodja je u pravu sto se tice toga da je auto-put je nemacki izum

(subota, 14. dec 2019, 07:31) - Furioso [neregistrovani]

esss

Ovo za ablendovanje je neistina. Ablendovaće ti ako vozis krajnjom levom trakom brzinom od 120/130km/h. Na lokalnim putevima se vozi normalno. Naravno da niko ne vozi 50 tamo gde pise da je dozvoljeno 80 km/h. Nemci su praktični, Nemci su inženjerska nacija.

(petak, 13. dec 2019, 19:54) - anonymous [neregistrovani]

Auto-put

Kako prodati porsea ili slicno a ograniciti brzinu na auto-putu
Nemci su navikli na velike brzine na auto-putu pa i znaju da se ponasaju propisno, problem su stranci koji nisu navikli na (pravi) auto-put pa izlecu sa 130 na levu traku
130 ogranicenje je zaostalo i za vozila iz 80 tih .........
No limit .....hvala bogu

(petak, 13. dec 2019, 19:47) - anonymous [neregistrovani]

Cudna zapazanja!

Ova gospodja je za 5 godina primetila stvari koje ja nisam za 20 godina koliko zivim u Nemackoj.
U stvari dosta stvari koje je navela su upravo suprotne.
Na primer, ovo da Nemci luftiraju i prave promaju uopste nije tacno.
U zgradi u kojoj zivim, jedini koji luftiraju stan smo mi i jedni komsije Hrvati.
Ja nikada nisam video da neko otvori prozor sirom kao sto to mi radimo.
Takodje, na poslu sam ja jedini koji luftira, drugima ne pada na pamet.
Sto se tice abledovanja i sviranja u saobracaju, to sam u Nemackoj za ovih dvadeset godina video mozda dva tri puta. Kada sam u Beogradu, ablenduje i svira se na svakom koraku i bez ikakvog razloga.
Naravno, od vas se ocekuje da kada ne postoji ogranicenje, nevozite kranjom levom trakom 100 km/h, jer time dovodite u opasnost i sebe i druge, posto vozace koji voze brzo prisiljavate da naglo koce. U toj situaciji bih i ja ablendovao.
Pozdrav iz Minhena!

(petak, 13. dec 2019, 16:32) - anonymous [neregistrovani]

Nijemci su u pravu

Sve navedeno podrzavam. Nije mi jasno sta se ova cudi. Bio sam u Izraelu. Prelijep za godisnji odmor. Ali ne bih tamo nikad stalno zivio. U Njemackoj bih.
A njemacki auto-put obozavam.

(petak, 13. dec 2019, 15:16) - Ulmer [neregistrovani]

Ispravka

Nije bas da je na magistralnim putevima ogranicenje brzine 100kmh,vecinski je 80kmh.auto-put nije izum nemacki,vec italijana.Prvi auto-put u Nemackoj je pusten u saobracaj 1932 izmedju Kelna i Bona bio je dug 20 km.Prvi italijanski auto-put pusten je u saobracaj izmedju Mila i Vareze 1924 godine imao je po jednu traku u oba smera,sa izlazima.

(petak, 13. dec 2019, 15:13) - Prinzessin [neregistrovani]

Deutschland

Ovo je tekst jedne Izraelke ili Jevrejke koja zivi u Berlinu. Nemacka je neverovatno podeljena na sever i jug, zatim koliko stranaca cini procentualno stanovništvo u nekom gradu ili selu. Zavisi sa kim ste i gde radite.

Gospodin Gete je rekao: "Pokazimi ko su ti prijatelji i reci cu ti ko si."

Nakon II Svetskog rata su tragove ostavili Englezi, Amerikanci i Rusi.

Srbija treba da je ponosna, jer su Srbi osnovali gradove Lajpcig i Drezden. Znaci, Srbin je Nemac, ili Nemac je Srbin. Škola koju su osnovali ti Srbi rodjaci je u Lajpcigu i dan danas radi, više od 800-900 godina.

Kultura u Frankfurtu na Majni dize kosu sa glave ne samo Nemcima vec i nekim strancima.

Pozdrav iz Frankfurta na Majni,

Marie

(petak, 13. dec 2019, 15:10) - Srbin iz Nemacke [neregistrovani]

Pre 40-50 godina

ste i mogi da upoznate "pravog" Nemca, danasnju nemacku omladinu su stranci "vaspitali" kako se "lakse" zivi. Danasnji mladi Nemci nemaj nista slicno sa onim starim pravim nemcima !