"Имамо председника који лаже"

Медији су у кризи, опкољени са свих страна, угрожени од стране влада, технолошких платформи и лоших пословних модела, због чега су изгубили поверење публике, сматра Брајан Мориси, главни и одговорни уредник америчког портала "Диџидеј".

Брајан Мориси је дипломац Факултета за новинарство на Универзитету Колумбија. Био је уредник дигиталних издања многих медија, а често је своје знање делио на конференцијама широм САД и Европе. У Србији борави поводом конференције "Диџитал деј", на којој је одржао предавање о губитку поверења у медије.

Сматра да су, када су се појавили дигитални медији, сви били оптимисти и веровали да ће они бити бољи јер имају мање трошкове дистрибуције. Међутим, каже да су временом изгубили поверење, што је угрозило и њихово пословање и довело до отпуштања новинара. Оглашавање су у највећој мери преузели "Фејсбук", "Гугл" и "Амазон", који имају податке о корисницима и немогуће је са њима се такмичити. У интервјуу за портал РТС-а, Мориси је говорио о начинима да се превазиђе криза.

Који је разлог што су дигитални медији изгубили поверење публике?

Верујем да имају погрешне бизнис моделе. Многе ствари које су медији урадили пољуљале су поверење оглашивача или публике. У дигиталним медијима превише наде полагано је у оглашиваче.

Може ли се измерити поверење у одређени медиј?

Могуће је анкетирати људе, истражити поверење у бренд. Различита је ситуација од медија до медија. Због тога ја нпр. волим да организујемо догађаје. Ако вам публика верује довољно да се појави и види вас уживо, ако вам верује да ће добити садржај који сте им обећали, мислим да је то добар знак.

Верујете ли да већа публика значи и веће поверење?

Не. Не верујем да је то уопште повезано. Може да буде и обрнуто. Могуће је успоставити поверење са публиком и ако сте мали. Тако успоставите праву заједницу с људима. Многи медији данас фокусирају се на мејл и директну комуникацију с публиком. Ако имате нпр. милионе прегледа видео-материјала на Фејсбуку, то није чак ни ваша публика. То је Фејсбукова публика.

Верујете да искључиво рекламе не могу да финансирају квалитетно новинарство. Како онда квалитет у новинарству може да преживи?

То зависи од природе тржишта. На одређеним тржиштима има више људи који су вољни да плате. Ако успете да приволите публику да плаћа за садржај, то је далеко најбољи модел. Али верујем да и поред тога постоје начини да зарадите новац без маркетинга. Можете да се трудите нпр. да проценат зараде од маркетинга смањите на 50 одсто уместо 80 одсто.

Какво је ваше предвиђање за будућност? Да ли ће медији успети да придобију веће поверење?

Заправо, мислим да хоће. Тренутно пролазимо кроз чудан период. Многи користе медије за своје специфичне сврхе. Надам се да на крају то неће победити. У контексту САД, имамо председника који лаже. Он каже да медији лажу, али се на крају испостави да медији закључују добро, а да он лаже. Верујем да, ако се медији буду држали чињеница, да ће повратити поверење.

Који је ваш рецепт за преживљавање медија?

Тешко је имати модел који је вођен оглашавањем, зато што имате публику и имате муштерије, оглашиваче. Њихови интереси често нису у сагласју. Зато кажем да је најбољи модел да вам публика буду муштерије. То је оно чему треба тежити.

Која је позиција дигиталних медија у поређењу са традиционалним, када је реч о поверењу?

И то зависи од бренда. Постоје многи традиционални медији који имају веће поверење него дигитални. Али уверен сам да не морате да постојите више од 100 годинa да бисте успоставили поверење са публиком. Питање је да ли имате прави садржај да испоручите.

број коментара 1 Пошаљи коментар
(недеља, 19. мај 2019, 10:53) - anonymous [нерегистровани]

Trn

Američko ništa nama ne treba! Sve je kvarno i pokvareno i zatrovano. Gde god se okrenete sama laž, laž i laž. Ako ste iskreni morate da nestanete od njihovog opijuma i bombi. Istoriju morate zaboraviti jer je njihova demokratija jača od bilo koje istorije.