Ovo je Formula 1 budućnosti

Luis Hamilton će danas i zvanično postati šestostruki svetski šampion i tako se pozicionirati na večnoj listi između Mihaela Šumahera koji je stigao do jedne titule više i Huana Manuela Fanđa, koji je pet puta u karijeri bio najbolji na svetu. Jedini koji može u tome da ga spreči je timski kolega Botas koji bi danas morao da pobedi a da Hamilton pri tome ne osvoji više od dva boda, pa vi sami preračunajte kolika je šansa da se tako nešto i dogodi.

Doduše, donekle povrativši reputaciju nekad omraženog her Tilkea, Ostin je bez premca najbolja „nova" staza koju je Formula 1 dobila u poslednjih dvadeset godina pa sa svojim promenama u elevaciji, izazovnim kombinacijama krivina i neobičnim vremenskim uslovima obično dobijemo zanimljivu trku što za nijansu povećava Valterijeve šanse.

Uz interesantnu raspodelu početnih pozicija - Hamilton kreće tek peti i moraće da se pripazi na startu - i dosta taktičkih opcija na raspolaganju, svoju šansu će danas podjednako tražiti i Mercedes i Ferari i Red Bul pa možda po prvi put vidimo i pobednika koji nije startovao iz prvog reda u Teksasu. Ipak, koliko god to neobično zvučalo, ni zanimljiva trka, ni Luisova neminovna šesta titula nisu u fokusu ovog vikenda jer je pažnju vernog ali sve manje brojnog plemena obožavalaca ove čudne kombinacije sporta i biznisa u potpunosti okupiralo konačno otkrivanje pravca u kojem će Formula 1 krenuti od 2021. godine.

Posle dve godine detaljnih analiza svih aspekata trkanja u modernoj eri, Čejs Keri i Žan Tod su nam u četvrtak predstavili viziju nove Formule 1 postavljenu na tri ključna aspekta: bolje trkanje, veća konkurentnost timova i ekonomska održivost. Uz to, slede nam i podjednako važne izmene u rukovodećoj strukturi sporta, odnosno sistemu raspodele novca.

Najvažnija promena se odnosi na automobile, koji bi novim, seksi izgledom, ali pre svega drugačijim trkačkim osobinama morali da povrate imaginaciju miliona navijača širom sveta. Pojednostavljeno prednje i povećano zadnje krilo, uprošćen sistem oslanjanja i niskoprofilne gume, te aerodinamika koja se velikim delom zasniva na podvozju bi u teoriji trebalo da omoguće bliže trkanje i manji gubitak aerodinamične efikasnosti za automobil koji se nalazi iza.

Uvođenje (određenih) standardizovanih delova, odnosno delova sa zadatim dizajnom, uz ograničenje aero testiranja u vazdušnim tunelima bi trebalo značajno da smanji trošak timova kako bi mogli da se uklope u finansijsko ograničenje koje će od 2021. godine iznositi 175 miliona dolara za sve ono što utiče na performanse automobila. Iz ove sume će biti izuzeti troškovi marketinga, putovanja, plate vozača i top menadžera, tako da će veći timovi i dalje imati veće budžete ali bi razlika među automobilima morala da se smanji čime bi Formula 1 ponovo postala zanimljiva ne samo za gledaoce i timove iz sredine tabele, već i privlačna za potencijalno nove ekipe.

Istina, novi automobili će biti 25 kilograma teži, što će, uz gubitak trenutne aerodinamične efikasnosti rezultirati krugovima koji su 3-3,5 sekunde sporiji nego danas, ali ukoliko se sve ostale pretpostavke o bliskom trkanju pokažu kao tačne malo ko će se zbog toga žaliti.

Konačno, svi timovi će imati obavezu da na bar dve trening sesije u toku sezone probaju neiskusne vozače (u obzir dolaze vozači koji su prethodno učestvovali na najviše dve trke Formule 1) što je sjajna vest za buduće generacije kojima će ovako vrata kraljevske kategorije auto sporta biti lepo odškrinuta.

Ipak, pre nego što se prepustimo maštanju o sezoni u kojoj na podijum redovno stižu Reno, Meklaren ili Alfa - a desi se da poneki put i pobede - postoji jedno bitno ali. Ferari, kao jedini tim koji je učestvovao u svim sezonama Formule 1, je u periodu kada je sportom rukovodio Berni Eklston (nekako smo ga brzo zaboravili, zar ne?) dobio pravo veta na sve promene koje im se ne sviđaju. Iako je Binoto u načelu glasao za novi set pravila, tek kada krene detaljna razrada ćemo videti šta Skuderija zaista misli o predloženim promenama pa će tek naredni meseci pokazati da li novi optimizam ima uporište u realnosti ili će cela inicijativa biti začinjena i ponekim trulim kompromisom.

U trenutku u kojem smo - u sezoni u kojoj je još jedna titula odavno (zasluženo) rezervisana za Mercedes - optimizam je jedino što nam preostaje. Valjda i Ferari to razume.

broj komentara 4 pošalji komentar
(ponedeljak, 04. nov 2019, 21:07) - Kablar [neregistrovani]

@Eto sta je postala Formula

Hahaha o cemu ti to?Ko je sampion sest puta a da nije nikada pobedio?Kazu ne veruj usima,zato veruj ocima,izgleda da moram kod ocnog da provefim dali me oci varaju.Vecu glupost nisam procitao.

(ponedeljak, 04. nov 2019, 20:54) - anonymous 23 [neregistrovani]

Kralj

Ti očigledno imaš problem, ili si navijač ferarija pa ti je teško da prizna da je čovek najbolji ikada... Kapa dole za kralja...

(nedelja, 03. nov 2019, 18:20) - anonymous [neregistrovani]

XxX

Ti ocigledno ili ne gledas formuku 1 ili nisi sav svoj. Neko ko je 6 pita sampion nije pobedio ni jednu trku??? Ma jok, gremlin mu uoravlja bolidom

(nedelja, 03. nov 2019, 10:33) - anonymous [neregistrovani]

Eto šta je postala Formula

Ne pobediš nijednu trku u životu, a osvojiš šest titula. Da Formula nema hamiltonska pravila za žute zastave i bezbednosno vozilo Hamilton nikad nijednu trku ne bi završio među prvih pet. Najgori vozač i najgori čovek koji je ikada bio u Formuli.