Imaginarni pejzaži

Predstavićemo dva recentna albuma – ostvarenje „Senja Recordings” Geira Jensena odnosno Biosfere, kao i album „Time Is Local” Jakoba Kirkegarda i danskog ansambla We like We.

Senja Recordings je kolekcija raznolikih terenskih snimaka i studijskih improvizacija koje je Jensen zabeležio na ostrvu Senja u periodu od 2015. do 2018. godine. Ovo ostrvo se nalazi u norveškom delu arktičkog kruga i drugo je po veličini u ovoj zemlji, a numere pred vama u pravom smislu te reči predstavljaju najvažnije Biosferino izdanje ove dekade. Pored njegovog karakterističnog elektronskog zvuka u kojem duboki frekevencijski spektar sija posebnim tamnim svetlom, tu su izuzetni terenski snimci – nežni i porozni, koji kao da otkrivaju vezu između umetnika i njegovog okruženja, jednom rečju prostor njegovog slušanja. Improvizacioni, melodijski elementi donose osećaj prisnosti i prisutnosti čovečije muzike unutar prirodnog prostora i prirodnih zvukova. Svi ovi elementi zajedno čine da ljudsko prisustvo bude istovremeno izolovano i snažno, u umetničkom, poetskom dijalogu sa biosferom, upravo kako i umetničko ime Geira Jensena govori.

Ostvarenje Time is Local – Vreme je lokalno Jakoba Kirkegarda i danskog ansambla We like We predstavlja izbor iz muzike za dvanaestočasovnu zvučnu instalaciju i performans koji su We like We i Jakob Kirekgard održali u Torvaldsen muzeju 2017. godine u okviru Tomorrow festivala. Članovi ansambla – violinistkinja Katrine Grarup Elbo, violončelistkinja Jozefina Opsal, perkusionistkinja Sara Nigard Rozendal i vokalistkinja Katinka Fog Vindelev – su tokom jednog dana u svih dvanaest soba muzeja izvodile improvizacije inspirisane prostorom koji ih je okruživao. U svakoj od odaja nalazile su se statue neoklasičnog danskog vajara Bertela Torvladsena koje su ovom prilikom dobile neku vrstu zvučne pratnje. Istovremeno, Jakob Kirkegard je snimao ove nastupe, svojim specifičnim setapom kojim, koliko obraća pažnju na sam zvuk, toliko obraća pažnju i na spacijalnu dimenziju zvuka, reverberacije i refleksije. Zbog toga svaki fragment, koji je kasnije pretočen u numeru, ima sopstvenu soničnu auru i prepoznatljivost, a mi, slušaoci albuma, se osećamo kao posetioci muzeja koji su u kasnim časovima, posle zatvaranja, ostali da lutaju muzejom gde se nalaze neme statue od mermera. Ovaj album je svedočanstvo Kirkegardovog umeća snimanja prostora, u kojem zvuk dobija novi, posebni kvalitet oniričkog i onostranog.

Urednica Ksenija Stevanović

broj komentara 0 pošalji komentar