Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na komad Bertolta Brehta „Kavkaski krug kredom”, koji je u Narodnom pozorištu u Sarajevu režirao Paolo Mađeli.

U skladu sa svojim teorijskim načelima, Bertolt Breht je Kavkaski krug kredom strukturirao kao epsku priču u priči, odnosno kao predstavu koja će biti odigrana u okviru predstave koja započinje prologom. Akteri prologa su stanovnici dva gruzijska sela koji u postrevolucionarnim danima, dakle posle Oktobra 1917. godine, vode raspravu oko toga kojem selu će pripasti livada. I jedni i drugi imaju svoje razloge i argumente, i jedni i drugi očekuju da pravda bude na njihovoj strani. Tada će slučajni presuditelj u ovom sporu da upriliči predstavu kako bi pokazao na koji način u burnim vremenima funkcioniše borba za istinu i pravdu. Tako počinje ova dramska priča u priči, a ovo će biti i osnova za uspostavljanje prvog nivoa distanciranja u odnosu na teatarsku publiku. U jedan mah Breht pozicionira realne gledaoce predstave kao saučesnike scenskog zbivanja, koji će seljane u sporu istovremeno inaugurisati i u izvođače improvizovanog seoskog igrokaza i u publiku predstave u predstavi, obaveštava nas Aleksandar Milosavljević.

Evidentno je da tema Kavkaskog kruga kredom čini ovu priču danas i te kako aktuelnom, ali se reditelj Paolo Mađeli ne vodi pomodnošću, niti sprovodi nasilno osavremenjivanje, nego dosledno scenski čita Brehta kao antiratnog, angažovanog pisca koji svojim komadima ukazuje na razloge zbog kojih smo daleko od boljeg sveta. Na Brehtovom tragu, reditelj ne izbegava plakatske scene i parole; poštujući pisca on ne zaodeva naraciju rediteljskim nadgradnjama, niti Željka Udovičić Pleština, Mađelijeva dramaturškinja, dopisuje Brehta. I scenografija Mirne Ler je jednostavna i svojom svesnom jednodimenzionalnošću sugeriše svakodnevni život kao večito bojno polje na kojem svi ostavljamo svoje tragove - takođe jednostavne. Jedino što nas asocijativno vezuje za našu povest su detalji na kostimima koje je kreirala Lejla Hodžić, na primer, zvezda petokraka na soldatskoj šapki ili uniforma Jugoslovenske narodne armije, komentariše Milosavljević.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar