Elektronski studio

U posebnom izdanju emisije Elektronski studio predstavićemo vam ostvarenja Filipa Šijaneca, Marije Šumarac i Roberta Lipoka, koja su nastala u okviru rezidencijalnih i edukativnih programa Elektronskog studija Radio Beograda i uz korišćenje analognog sintisajzera EMS Synthi 100.

Sećanja na detinjstvo bila su inspiracija za kompoziciju Time and Place (Vreme i mesto) Filipa Šijaneca, višestruko nagrađivanog kompozitora i muzičara koji živi i radi u Londonu. Naime, oba roditelja autora su bila zaposlena u Radio Beogradu. Podsetimo da je umetnikov otac Marjan Šijanec ostvario zapažena radiofonska dela, kao i više elektronskih kompozicija u našem Elektronskom studiju.

Filip Šijanec je tokom svog rezidencijlanog boravka u junu 2018, snimao zvukove u samoj zgardi Radio Beograda, pored toga što je radio na uređaju Synthi 100. Ovo iskustvo pretočeno je u strukturu dela Time and Place koje sadrži tri stava vezana za tri različite lokacije unutar zdanja našeg radija. To su: unutrašnji atrijum zgrade Radio Beograda snimljen kroz prozor Elektronskog studija; potom Kamena sala i njene reverberacije, i na kraju, uski hodnici potkrovlja zgrade Radio Beograda ispunjeni šrkipanjem daski ispod debelog itisona, sveprisutnim brujanjem liftova i tihim zvrndanjem neonskih sijalica koji podstiču utisak teskobe i bivanja na granici vakuma. Ovi primeri terenskih snimaka okruženja u Šijanecovom radu su pomešani sa zvucima nastalim na Synthi 100 EMS, sa posebnim akcentom na „organskom" kvalitetu ovih elektronskih, sintetizovanih zvučanja.

Delo Unutar liminalnog ostvarila je Marija Šumarac koja je pohađala obrazovni kurs Elektronskog studija. Ovaj program sastojao se od dve radionice - jedna je bila obuka za rad na instrumentu Synthi 100 sa Polom Piinjonom, a druga se ticala osnova elektro-akustike u saradnji sa Akustičkom laboratorijom Elektrotehničkog fakulteta. Podsetimo da su do sada u okviru ovog programa ostvarene nove kompozije i živa izvođenja Branislava Jovančevića i Pavla Popova u novmebru 2018. godine, kao i kompozicija Beogradskog Subharmonijskog ansambla koju ćemo emitovati u narednoj emisiji. Nastavak edukativnog programa Elektronskog studija sa novom grupom polaznika, planiran je za jesen 2019. godine.

Marija Šumarac pripada najmlađoj generaciji autora aktivnih na polju elektronske i eksperimentalne muzike kod nas. Završila je osnovne studije na FDU na katedri za snimanje i dizajn zvuka, gde je trenutno na master studijama. Delo Unutar liminalnog bazira se na istraživanju zvuka oscilatornih kola Sintija 100 i dinamičkom potencijalu saodnošenja ovog materijala i njegove dalje softverske obrade.

Kompozicija RIMENVIE - Fleur de nénuphar au milieu du feu (Rimenvi: U sred vatre cvet lokvanja) Roberta Lipoka nastala je kroz rezidencijalni boravak ovog cenjenog nemačkog umetnika u Elektronskom studiju Radio Beograda 2018. godine. Zasnovana je na pesmi korejskog pesnika i audovizuelnog umetnika Čang-Kjuma Kima Rimenvi - U sred vatre cvet lokvanja. Stihove, napisane na francuskom, izgovara Delfin L'Gale, a oni se bave temom božanskog, preciznije idejom poslednje poruke koju božansko biće upućuje ljudima. Završni stihovi ove kontemplativne pesme glase „Gori, kao divlja patka, koja šepa, gori iskričavo kao što gori električni talas", a Lipok je za živo izvođenje u Elektronskom studiju u junu 2018. godine stvorio njima inspirisanu apartnu i evokativnu muzičku potku koristeći zvuke uređaja Synthi 100.

Urednice i autorke Ksenija Stevanović i Svetlana Maraš

broj komentara 0 pošalji komentar