Aлександaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на комад Маје Пелевић „Тестирано на људима”, који је у Атељеу 212 у Београду режирао Бојан Ђорђев.

Дијагноза коју Маја Пелевић успоставља у свом комаду Тестирано на људима је сурова: уроњени смо у виртуeлну и виралну стварност у којој сами себе сводимо на пуке подражаваоце неког другог, нама (упркос труду који улажемо) све недостижнијег света. Практично, реч је о два нивоа реалности: у једној смо ми, док је у оној другој идеална слика нас самих - вечно младих, лепих, здравих и срећних, испуњених задовољством због успешне каријере и неоптерећених међуљудским односима. Јунаци комада су опседнути помодним програмима телесних вежби, које треба да им омогуће вечиту младост и здравље; препуштају се инструкцијама лајфкоучера стављајући своје животе у руке самозваних стручњака који ће их, наводно, упутити у то како им ваља доживљавати свеколику стварност да би постали и остали срећни; упуштају се у квази психотерапијске сеансе које навелико рекламирају медији; неопходни су им трендсетери да би формирали поглед на свет. Отуда актери драме немају ни лична имена, већ су индивидуализовани помоћу опште типизације - Перфекциониста, Менторка, Посматрач, Романтичарка, Авантуриста, Реализаторка и Дипломата; дакле, стварност којој они припадају (и мисле да је креирају) унапред је одређена појмовима који припадају свету маркетишких опших места.

Редитељ Бојан Ђорђев је свестан потенцијалних опасности и замки које стоје пред инсценацијом овог текста Маје Пелевић, па је одабрао сценска средства која неће одвећ тешким метафорама затомити игру, те на тај начин растерећује драмску причу непотребних тензија. Он је решење пронашао у разигравању форме ријалити шоуа, у духовитој сценској надградњи материјала који комад нуди, а представу започиње својеврсном парафразом дуге уводне сцене из филма Климакс Гаспара Ноа, плесом који, баш као и у филму, претходи хорору који ће да уследи, запажа Александар Милосављевић. И у представи је све што се дешава унутар групе актера, баш као и на почетку Климакса, још увек наивно, још на површину нису избиле мрачне стране онога што се находи у главним актерима. Али, за разлику од филма, у представи пут до мрачне стране не води преко дроге и алкохола, већ кроз унутрашњу логику описану на почетку драмске ситуације. Атеље 212 је инсценацијом комада Тестирано на људима добио узбудљиву и провокативну представу, само наизглед забавну, а разиграну на начин који нас упозорава да је најгори од свих светова, у којем сада и овде живимо, ипак само део глобалног ужаса.

Читала Биљана Јовановић.
Уредница емисије Тања Мијовић.



број коментара 0 Пошаљи коментар