Антологија српске музике

Дела Драгутина Гостушког: симфонијска поема Београд и Кончерто ачелерато за виолину и оркестар. Архивски снимци су из 1969. и 1970. године.

Према речима Властимира Перичића, Драгутин Гостушки је композитор претежно лирског елемента који у својим остварењима, посебно оним са почетка стваралаштва, користи стилизоване елементе српске традиционалне музике, док у каснијим композицијама његов израз постаје савремен и личан. Из богате биографије Гостушког издвајамо да је студије композиције завршио на Музичкој академији у Београду у класи Миленка Живковића, а упоредо је похађао и студије историје уметности на Филозофском факултету које је завршио 1950. године. У периоду од 1952. до 1960. године радио је као научни сарадник Музиколошког института Српске академије наука и уметности. Године 1965. стекао је докторат на Филозофском факултету у Београду са дисертацијом Време уметности.

Прво дело које ћете слушати је Кончерто ачелерато из 1961. године. Како сам назив каже, овај убрзани концерт односи се на диспозицију ставова. Наиме, уместо уобичајеног распореда брзог - умереног - брзог става, Гостушки је концерт обликовао кроз ставове Largo - Allegretto - Presto, док је оркестар састављен само од гудача, клавира и богате групе удараљки попут вибрафона, ксилофона, клепетуша, као и егзотичних врста бубњева. Дело је премијерно изведено 14. новембра 1961. године када је наступао виолиниста Александар Павловић уз пратњу Београдске филхармоније под управом Крешимира Барановића.

Потом следи симфонијска поема Београд, из 1951. године. Инспиришући се историјом града, композитор је дело замислио кроз неколико сцена: од дочаравања древног утврђења и окршаја који су се око њега одвијали, до представљања ослобођеног Београда. Написано као дипломски рад, ово дело је премијерно изведено 11. јуна 1951. године.

Емисију уређује Ирина Максимовић Шашић

број коментара 0 Пошаљи коментар