Разум и осећајност

Премијерни снимак „Клавирских соната за познаваоце“ Данијела Готлоба Тирка.

Овај севернонемачки композитор, извођач, теоретичар и педагог, остао је у историји запамћен пре свега као аутор дидактичког списа Клавирска школа из 1789. године, који је био један од најзначајнијих извора за проучавање праксе извођења на инструментима са диркама. Као студент Готфрида Аугуста Хомилијуса, некадашњег ученика Јохана Себастијана Баха, Тирк је био наследник угледне севернонемачке извођачке школе, а попут својих претходника, ова активност је била нераскидиво повезана са компоновањем, као и са педагогијом. Тиркове прве клавирске сонате објавио је издавач Брајткопф у Лајпцигу 1776, а о њиховој популарности сведочи податак да су убрзо по објављивању биле распродате. Током осамдесетих и деведесетих година 18. века, Тирк је објавио још 7 томова соната, углавном намењених ученицима и љубитељима музике, а посебно су интересантне Клавирске сонате за познаваоце из 1789. године које су, како је наглашено, биле намењене професионалним пијанистима.

Тиркове клавирске сонате су производ његовог разумевања експресивног потенцијала овог жанра, на начин на који се он развијао у северној Немачкој средином 18. века. За овог аутора, соната је представљала савршени медијум у којем је могао да искаже своје најсмелије и најексперименталније идеје. Он је био добар познавалац „музичке граматике" своје ере, те је у својим делима користио најинтересантније формалне и експресивне елементе, популарне како у клавирској, тако и симфонијској музици тог доба.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

број коментара 0 Пошаљи коментар