Музеј звука

Пратићете снимак са концерта одржаног на прошлогодишњем Фестивалу ране музике у Утрехту, када су наступили ансамбли Кантар Лонтано и Капела де ла Торе. На програму овог концерта била је миса „L'homme armé super voces musicales” Жоскена де Преа.

Световна мелодија L'homme armé била је једна од најпопуларнијих тема у 15. веку и модел који ће у својим полифоним мисама користити на десетине аутора. Најпре посебно популарна у Бургундији, ова тема се убрзо проширила по свим већим музичким центрима Европе. Миса коју ћете вечерас слушати L'homme armé super voces musicales, настала је током боравка Жоскена де Преа у Риму када је највероватније, између 1489. и 1495. године, био члан папског хора, најпре под папом Иноћентијем VIII, а потом и током владавине Александра VI, односно Родрига Борџије. Током боравка у папској престоници, композитор је спојио искуства из своје претходне службе у Милану где је био изложен световној музици и високог стила који је био негован у Риму, чиме је усавршио технику и oстварио зрела уметничка остварења. Миса је штампана 1502. године у Венецији у Петручијевој збирци посвећеној Жоскеновим мисама. И у овом делу, композиторов циљ је био да демонстрира своје изванредно контрапунктско умеће, стварајући композицију у којој се појављује мензурисани канон, у којем сваки глас пева исте тонове, али се трајања сваке ноте разликују.

На концерту који су 26. августа прошле године на фестивалу у Утрехту одржали вокални ансамбл Кантар Лонтано, као и седам инструменталиста окупљених у ансамблу Капела де ла Торе, Де Преова миса је послужила као оквир око ког је исплетена богата музичка таписерија испуњена ставовима његових савременика инспирисаним темом Лoм арме. Тако је трајање мисе дуплирано и сада обухвата седамдесетак минута, током којих се смењују инструментални ставови попут Процесионем ад интроитус анонимног аутора, обрада теме Лом арме Роберта Мортона, као и Градуал истог аутора, шансона Рођен је у добар час Жана Жапара, као и став Осана Хернанда де Кабезона, сина чувеног Антонија де Кабезона. Концерт је заокружен ставом Communio и завршном формулом Ite Missa est, којом се на крају сваког богослужења распуштала конгрегација.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

број коментара 0 Пошаљи коментар