Грамофонија – Композиције Арнолда Шенберга, Антона Веберна и Албана Берга

Репродукујемо плочу са интерпретацијама чланова Лондонског симфонијског оркестра под управом Антала Доратија. Снимци су објављени 1963. године на плочи коју је објавила продукцијска кућа Меркјури.

Током педесетих година, Шенбергов чувени циклус из опуса 16 био је доступан на винилу само у моно формату, те иако технички снимци нису били на високом нивоу, потражња за овим ретким извођењем је била велика. О томе сведочи и изузетан успех албума који је снимио Антал Дорати са лондонским музичарима почетком шездесетих година, а који је убрзо објављен у десетак верзија за најзначајнија светска тржишта. Популарности ове плоче је допринео диригентски успон Доратија, који је управо под етикетом Меркјури током ове деценије објавио своје најуспешније снимке. Поред тога, плоча коју вечерас емитујемо је објављена у стерео верзији и реализована тада најбољом доступном технологијом. Из тог разлога, издавач је поред уобичајених комерцијалних верзија плоче 2016. године објавио и аудиофилску верзију на винилу од 180 грама, што говори о трајном успеху овог албума и несмањеном интересовању за уникатан квалитет снимака из златног периода аналогне ере.

Значајно је истаћи да је компанија Меркјури управо у периоду из којег потиче ова плоча предност на тржишту изборила високим квалитетом снимака, који су бележени на филмску траку од 35 милиметара. Овај медиј је оригинално био намењен за снимање тона у филмовима одвојено од видео записа, али је крајем педесетих компанија Еверест отпочела са снимањем музике на овај начин. Разлог за то је био у ширини ове траке, која је омогућавала знатно већи динамички опсег сигнала од стандардне магнетофонске врпце, те је однос шума и сигнала био приметно бољи него на ужем носачу. Иако је Еверест убрзо банкротирао, неколико мањих издавача поред компаније Меркјури је током шездесетих година захваљујући овом начину снимања формирало нарочито тржиште аудиофилских снимака који су били снимани на филмску траку.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

број коментара 0 Пошаљи коментар