Директан пренос из Студија 6

Студио 6 – Ржевски свира Ржевског

У среду, 26. јуна од 21 сат, угостићемо еминентног америчког композитора и пијанисту Фредерика Жевског (Rzewski) који је прошле године напунио осамдесет година. Иако познат као Ржевски, композитор оставља мистерију свог презимена отвореном, јер се не одриче ни пољског читања свог презимена – Жевски.

На овом наступу аутор ће извести нека своја рецентна дела, тачније циклус Шест ставова. Гостовање Фредерика (Р)Жевског огранизује се у сарадњи са Културним центром Војводине Милош Црњански. Наступ у Новом Саду планиран је за четвртак, 27. јун и тамо ће премијерно извести своја Ноктурна.

Фредерик (Р)Жевски рођен је у Масачусетсу 1938, а клавир је почео да учи са само пет година. Музичко образовање стекао је на универзитетима Харвард и Принстон где су му професори били Роџер Сешнс, Валтер Пистон и Милтон Бабит. Године 1960, одлази у Италију где се усавршава код Луиђија Далапиколе и започиње каријеру као пијаниста који је посвећен извођењу нове музике. Са колегама је основао и музички колектив Musica Electronica Viva, групу која је била усмерена на заједничко стварање музике, импровизацију и истраживања на пољу електронике. Предавао је на многим светским школама, међу којима су и Краљевски конзерваторијум у Бирселу, Краљевски конзерваторијум у Хагу, Јејл универзитет и Висока школа за уметност у Берлину.
Током свог стваралаштва (Р)Жевски је направио самосвојни спој фоклорних и популарних мелодија са изузетном свирачком виртуозношћу, која се ослања на специфичне пијанистичке технике XX века - чији је најбољи представник његов варијациони циклус Уједињени народ никада неће бити побеђен.
Ипак, главна карактеристика овог аутора јесте његова нескривена и полемична политичност. Он је током деценија стварао музику која нагони на размишљање, емпатију и активизам било да се бавио проблемима затворских казни, тензијама између владе и грађана, борбе за мањинска права или нестајањем индустријске радничке класе. (Р)Жевски је такође смели експериментатор са формом: попут петочасовног „романа" за клавир под именом Пут. Сва његова дела красе интензитет и покренутост, специфична концентрација и пропитивање граница музичког, али и политичког деловања.

Уредничко-ауторски тим емисије Студио 6: Невена Поповић, Ксенија Стевановић и Ивана Неимаревић
Тонска режија: Зоран Марић
Директор фотографије: Игор Милићевић 
Редитељ: Иван Вања Милановић





број коментара 0 Пошаљи коментар