Музика вива – Међународни Рострум композитора 2019

Дела која су представљала селекције Литваније и Шведске на овогодишњем издању овог радијског такмичарског фестивала, који jе одржан у мају, у месту Сан Карлос де Барилоче у Аргентини.

Остварење Тајна цветања магнолије написала је Вилте Жакевичиуте, литванска ауторка рођена 1995, које је тек прошле године завршила своје основне, бечелор студије композиције на Литванској академији за музику и позориште. Иако је реч о младој уметници, у делима показује ауторску сигурност и композициону спремности пишући у пост-пертовском кључу балтичког осећајног стила. Као модел за дело Тајна цветања магнолије послужио је геометријски приказ цвета магнолије са правилних пет латица. У композиционом смислу дело симулира отварање пупољака, а на нивоу слушног утиска плени својом неспутаном и комуникативном лиричношћу.

Композиција Излазак сунца на западу Албертаса Навицкаса настала је у сарадњи аутора и инди-поп певачице Егле Сирвидите. Ово је њихова трећа колаборација, а композитор је користио софтвер за спектралну анализу свука „Orchids" који је развио ИРКАМ из Париза како би анализирао, а потом оркестарски предочио глас извођачице. Ово дело показује карактеристике писма Навицкаса које суптилно, мелнахолично и јединствено атмосферично.

Дело Забелешке из града сунца написала је Брита Бистрем која је представљала Шведску на овогодишњем 66. Међународном Роструму композитора у Сан Карлосу де Барилочеу. Ова композиција, која је иначе сврстана међу препоручена дела Рострума, базирана је на енглеском преводу песама кинеског писца Беи Даоа. Четрнаест песама су обликоване у непрекинути композициони ток, а једино разграничење међу њима јесу наслови које певачица изговара без пратње оркестра на једном тону. Сваки следећи наслов је за полустепен виши од претходног, отварајући на тај начин имагинарна врата у нов звучни спектар и изражајни свет. Како Брита Бистрем примећује, поезију Беија Даоа карактерише комбинација велике прецизности и амбивалентности што их чини природним савезником музике.

Уредница Ксенија Стевановић



број коментара 0 Пошаљи коментар