Осврт на златно доба "Вога"

Документарни филм "Септембарско издање" прати начин на који уредница америчког "Вога" Ана Винтур са својим сарадницима реализује најзначајније издање у 2007. години, у време финансијског врхунца модне индустрије. Винтурова је већ две деценије једна од најмоћнијих особа у свету моде, а широј јавности је позната као особа која је послужила као инспирација за филм "Ђаво носи Праду".

"Септембарско издање" је филм који говори о једној од најважнијих особа у модној индустрији - Ани Винтур и часопису који она уређује, америчком "Вогу". Овај документарни филм је први пут омогућио јавности увид у начин на који функционише овај престижни модни магазин.

Филм прати уредницу и њено особље док стварају септембарско издање часописа, које је најобимније у години и којег жељно ишчекују сви који су запослени у модној индустрији, као и они који се интересују за моду.

"Приказан је начин на који функционише магазин, како приступамо одређеној теми, напоран рад и креативност који су неопходани, сви проблеми и коначно успех. Мислим да је септембарско издање изузетно значајно за индустрију, тако да је могућност увида у његово стварање за нас посебно значајно, а надамо се да ће занимати и гледаоце", каже Ана Винтур.

Режисер филма Ар Џеј Катлер (RJ Cutler) имао је потпуну креативну слободу.

"Ар Џеј је био врло дискретан", изјавила је Винтурова. "Наравно да смо у почетку били опрезни и сумњичави, али је он са нама провео девет месеци, тако да смо га на крају прихватили као члана нашег тима."

Винтурову прати репутација да је веома оштра. То најбоље потврђује чињеница да је лик којег игра Мерил Стрип у филму "Ђаво носи Праду" заснован на њој.

"Септембарско издање" је премијерно приказано у САД 28. августа, док ће се широм света приказивати следећег месеца.

Најтеже издање икада 

Филм је сниман током осам месеци 2007. године, док су Ана Винтур и њени сарадници спремали септембарско издање, које је традиционално најзначајније у години и испуњено рекламама, тако да доноси највише прихода.

Издање о којем филм говори показало се као највеће у историји. Било је тешко преко два килограма и садржало је 840 страна и 725 "упегланих", веома скупих огласа.

Винтурова и Катлер вероватно нису ни били свесни да ће 2007. година представљати врхунац за моду и издаваштво и да ће наредне године оба сектора доживети драстичан пад због економске кризе.

Дани приказани у филму због тога већ данас изгедају као већ прохујало "златно доба" за моду. После две године рецесије, актуелно септембарско издање има 584 стране, од чега су 427 рекламе, чија је цена опала за 40 одсто у односу на 2007. годину.

Такође, насловна страна најављује чланке који се обраћају широким масама, што је претходне две деценије били неприхватљиво за Винтуру, познатој по елитизму.

Све су то разлози који су утицали да "Конде Наст", издавачки "тешкаш" који је, поред "Вога", власник и "Њујоркера" и "Венити фера", упосли консултантску фирму "Мекинзли" која ће извршити свеобухватну ревизију пословања.

Компанија је већ отпустила рецепционере, отказала испоруке свежег цвећа, које би сваког јутра закрчиле лифтове, и тако драстично смањила трошкове за презентацију - укључујући и прекид дотадашњег обичаја да се клијентима плаћа педикир и маникир.

Несумњиво, "Мекинзли и ко." ће препоручити даље смањење трошкова, као и нова отпуштања, иако је "Њујорк пост" објавио да ће током модних ревија у Паризу Винтурова са својом свитом одсести у "Рицу", као што је то и раније чинила.

Три недеље пре почетка њујоршке недеље моде, атмосфера у свету моде је суморна. Догађај, који је некад био синоним за раскош, претеривање и разметање, сада је усмерен на пуко комерцијално преживљавање.

"Септембарско издање" тако приказује епоху у којој је модна идустрија доживела врхунац.

Страх и трепет за сараднике

Једна сцена из филма приказује Грејс Кодингтон, прекаљеног креативног директора, која се јада јер је њена шефица одбила да објави фотографије са снимања на којем је потрошено 50.000 долара.

"Морала сам да покажем колико сам фрустрирана", рекла је Кодингтонова. "Наравно, ако фотографије нису добре, треба их одбити, али ја у овом случају нисам тако мислила".

"Септембарско издање" почиње обраћањем Винтурове, која говори како мода може да учини људе врло нервозним. Како у више наврата показује филм који траје 88 минута, Винтурова има сличан ефекат на људе.

Примери за то су сцена кад главни дизајнер "Ив Сен Лорана" замуцкује и гестикулира након што му је предочено да његова ревија никог није импресионирала, или кад је члана особља умало расплакала када га је исмејала због недостатка креативности.

Ни субјекти фотографисања нису поштеђени њених коментара. За једну манекенку каже да изгледа као трудница, док Сијену Милер, која је била на насловној страни тог септембарског издања, критикује због изгледа њених ноктију, врата и зуба.

Реагујући на те коментаре, Милерова каже да се није наљутила и да је очекивала и далеко горе од тога.

Генијална "ледена краљица" 

Упркос свим надменим изјавама, Винтурова је представљена као хуманија и симпатичнија особа од "ледене краљице" коју тумачи Мерил Стрип у филму "Ђаво носи Праду". Тај филм се заснива на књизи коју је написала бивша асистенткиња Винтурове.

Како филм одмиче, као други главни лик филма се издваја и Грејс Кодингтон (68 година), бивши модел из шездесетих, која се америчком издању "Вога" прикључила у исто време кад је Винтурова почела да ради у британском издању магазина.

Динамика односа ове две жене постаје покретачка сила, а Кодингтонова је једна од ретких који пркосе уредници и брани своја гледишта у ситуацијама у којим би се други уплашили и збунили.

И поред све тензије која постоји између њих, Винтурова за своју колегиницу признаје да је "геније".

Премијера филма "Септембарско издање" почела је рекламом за први дан "Недеље моде" која промовише куповину, а осмислила ју је Ана Винтур.

Више од моде 

Одмах иза финансија, модна идустрија је друга по снази у Њујорку, јер запошљава више од 175.000 људи и ствара милијарде долара у платама и порезима.

Место Винтурове у индустрији нико не оспорава, оно што изазива више контроверзи су њено понашање и стил. Чак и они који су јој наклоњени признају да важи за отуђену, хладну и захтевну.

Тако издавач "Вога" Том Флорио признаје да он мора да буде љубазан за обоје.

Њени заговорници је хвале због њене способности да уочи трендове и склоности да промовише младе дизајнере. Критичари јој замерају опсесију изузетно мршавим женама, луксузни елитизам и употребу крзна.

У последње време је у медијама доведен у питање њен посао, за који је плаћена два милиона долара годишње, али су из "Конде Неста" одлучно негирали могућност да Винтурова оде.

Винтурова је свог оца означила као најутицајнијег за избор каријере.

Мало је вероватно да ће се њена ћерка Би бавити истом професијом, јер она у филму на једном месту примећује: "Неки од ових људи из моде се претварају да је мода живот, а она је, уствари, само забавна и занимљива."

број коментара 0 Пошаљи коментар