Шта је ламбда сонда и чему служи

Ламбда сонда је сензор који мери садржај преосталог кисеоника у издувним гасовима који се избацују након сагоревања смеше ваздуха и горива у цилиндрима. Зашто је ово мерење важно? Првенствено због екологије, односно да би издувни гасови били мање штетни.

Трудићемо се да што једноставније објаснимо, тако да ћемо вероватно узнемирити језичке чистунце техничке струке. Понављамо – пишемо ово за обичног човека, а не за семинарски рад.

Зашто се мери кисеоник у издувним гасовима?

Зато што према резултатима мерења компјутер (ЕЦУ) процењује однос горива и ваздуха у смеши која улази у цилиндре. На пример, ако у издувним гасовима има превише кисеоника, то значи да компјутер треба да одреагује и промени нека подешавања, као нпр. количину убризганог горива.

Суштина је у томе да се у цилиндре убацује оптимална количина горива и ваздуха, како би се постигло оптимално сагоревање у цилиндрима.

Да би 1 кг бензина у потпуности сагорео, потребно је 14,7кг ваздуха – то је оптимални (стехиометријски) однос (λ = 1).

Такозвани фактор "ламбда" (λ) је однос стварне смеше горива у односу на идеалну (14,7/1). Када је смеша идеална ламбда фактор је 1 (један). Уколико је овај број мањи, то значи да је смеша богата, има више горива него што је потребно, а ако је већи, смеша је сиромашна.

По томе је овај сензор и добио назив ламбда сонда.

Дакле, ламбда сонда шаље информацију компјутеру мотора (ЕЦУ) да ли је смеша у цилиндрима богата или сиромашна. Компјутер на основу те информације, али и на основу информација од других сензора подешава количину убризганог горива или параметре рада мотора.

Много тога зависи од генерације мотора, Еуро стандарда и слично. Што је мотор старији, ситуација је једноставнија, а што је савременији, читава прича постаје све компликованија, па неки аутомобили (старији) имају једну, а други (новији) две ламбда сонде – једну управљачку смештену испред катализатора и другу контролну иза катализатора. Ако је реч о моторима у В или некој другој конфигурацији са две издувне гране, могу да имају три или четири ламбда сонде.

Притом, у обзир се узимају и услови вожње, па се нпр. при оштром убрзавању игноришу информације са ламбда сонде, пошто компјутер аутоматски "прави" богату смешу да би заштитио мотор. Ово је поједностављено објашњење – ситуација је много компликованија.

Има још много примера ситуација у којима компјутер мора да балансира и "жонглира" подешавањем разних параметара у делићу секунде како би обезбедио добре перформансе, ниску потрошњу и притом заштитио мотор и пратеће компоненте од оштећења.

Треба рећи и то да ламбда сонда не мери праву количину кисеоника у издувним гасовима, већ његову концентрацију у односу на концентрацију кисеоника у ваздуху.

Нећемо објашњавати конструкцију ламбда сонде и њен начин рада – прелазимо одмах на оно што интересује просечног возача.

Да ли мој ауто има ламбда сонду?

Ако возите бензинца, готово сигурно има ламбда сонду, осим ако није баш стар или је реч о „југићу“, „кецу“ и слично. Од средине деведесетих година је обавезна, а имају је и многи аутомобили произведени раније.

Увођење Еуро 3 стандарда је практично учинило обавезном. Наиме, управо захваљујући ламбда сонди која је била смештена пре катализатора, могла је да се подеси смеша ваздуха и горива у цилиндрима тако да катализатор буде у стању да врло ефикасно „среди“ издувне гасове, односно учини их мање штетним.

Први је почео да је уграђује Волво још 1976. године.

Да ли дизелаши имају ламбда сонду?

Раније нису имали, али савременији имају – нпр. стари 10-15 година. Не верујте нам на реч– морате да проверите за свој ауто уколико желите да будете сигурни.

Колики је животни век ламбда сонде?

То највише зависи од стања мотора, услова и стила вожње, квалитета горива, одржавања... Дакле, ако је мотор неисправан, ламбда сонда ће брже да страда пошто ће се убрзано прљати.

Наводно би требало да траје око 160.000 км, али то је само оквирна процена. Може да траје много дуже или много краће, а бројни возачи возе са неисправном ламбда сондом, игноришући или не примећујући симптоме да је неисправна.

Који су симптоми неисправне ламбда сонде?

Квар ламбда сонде може да има разне симптоме – од повећане потрошње горива и пада снаге, преко немирног рада у леру, до трзања и гушења приликом вожње. Ту је и упаљена "чек енџин" лампица.

Овако изгледа прљава ламбда сонда.

Модернији аутомобили могу и да оду у тзв. "сејф мод" – компјутер је уочио да нешто није у реду, ограничава рад мотора да би се избегла оштећења и обавештава возача да мора у сервис.

Наравно, могу да се појаве и разни други симптоми, у зависности од генерације мотора, начина контроле рада, стања самог мотора и пратећих система...

Како да знам да ли се покварила баш ламбда сонда или нешто друго?

Без дијагностике – ништа. Наравно, уколико умете, можете да проверите свећице, каблове и слично, да у сервису за плин проверите подешавање плинског уређаја уколико возите на плин...

Истина, можете и сами да покушате да проверите да ли је ламбда сонда "цркла", па чак и како ради у реалном времену (са упаљеним мотором), али то не препоручујемо пошто можете да направите више штете него користи уколико не знате шта радите.

Може да се користи дијагностика или унимер. На ову тему има толико варијација да не можемо ништа конкретније да додамо.

Саветујемо да идете у проверен сервис, односно код мајстора који има одговарајући алат, знање и искуство. Наиме, чак и уколико својом дијагностиком утврдите да је проблем у ламбда сонди, њу код неких аутомобила није баш лако извадити. Може и да пукне приликом скидања, што је онда проблем посебне врсте.

Вожња са неисправном ламбда сондом?

Као што смо већ рекли, могуће је возити са поквареном ламбда сондом, али ту су разни пратећи ефекти (повећана потрошња, пад снаге, трзање, немиран рад у леру...). Многи возачи игноришу ове симптоме или након неколико неуспешних покушаја поправке по „уради сам“ принципу или код мајстора који нису успели да нађи прави квар, одустају од даље потраге за кривцем и прихватају да је мотор стар и да једноставно тако ради.

Проблем је у томе што неисправна ламбда сонда шаље погрешне информације компјутеру, који затим погрешно подешава убризгавање или друге параметре и тако може да дође до много озбиљнијих кварова.

Зашто се квари ламбда сонда?

Због услова у којима ради. Она се налази у издувном систему, где владају високе температуре и где пролазе разне нечистоће чак и кад је мотор нов и потпуно исправан. Временом се те нечистоће накупљају на њој и долази до слања погрешних информација.

Кажу да је просечан век трајања око 160.000 километара. То у пракси, наравно, не мора да значи ништа.

Ако имате старији ауто којем је већ уграђена заменска сонда, питање је у каквом је она стању и која је уопште права километража аутомобила, тако да нема сврхе да се ослањате на километражу.

Ако је мотор неисправан, па има лоше сагоревање, то значи да ће више разних нечистоћа долазити до ламбда сонде, што доводи до бржег прљања. Исто важи и ако уколико мотор троши уље или антифриз.

Скидање ламбда сонде и вожња без ње?

Ово је могуће, али се нипошто не препоручује. Катализатори се код нас „традиционално“ скидају – ламбда сонда је ипак нешто компликованија „зверка“, а нарочито ако није само једна у питању.

Наравно, кад се ламбда сонда скине, компјутер се некако „слаже“ да је сонда и даље ту. Међутим, остаје питање какве информације компјутер у том случају прима. Тако може доћи до страдања нпр. вентила или главе мотора...

Врсте ламбда сонди

Првобитне двостепене мериле су само да ли је смеша горива и ваздуха сиромашна(λ >1) или богата (λ < 1). Напредније се називају широкопојасне, пошто могу да шаљу сигнал пропорционалан уделу кисеоника у издувним гасовима. Захваљујући томе компјутер може много прецизније да подешава рад мотора.

Такође, раније су постојале само ламбда сонде без грејача, па је требало да прође одређено време да се довољно загреју како би уопште могле да раде како треба. Савремене имају сопствени грејач. Постоје још неке поделе, али сматрамо да нема сврхе наводити их.

Универзалне ламбда сонде

Универзална ламбда сонда је, као што јој име и говори – универзална. Може да се угради на свако возило или на скоро свако – вероватно постоје неки изузеци. Углавном, уз њу се обично добија сет различитих конектора, како би могао да се стави одговарајући. Она представља јефтинију опцију власницима возила којима је оригинална ламбда сонда прескупа или не могу да је нађу.

Текст преузет са сајта polovniautomobili.com 

број коментара 2 Пошаљи коментар
(субота, 22. јун 2019, 11:31) - anonymous [нерегистровани]

Kotez

Mala volim tvoju lambda sondu.

(субота, 22. јун 2019, 09:41) - anonymous [нерегистровани]

Bravo

Super tekst, svaka čast!